Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424477
Hej!
Har köpt en begagnad XC70, 2013, diesel, 9500 mil i söndags (17/1), besiktigad 2021-01-12 utan anmärkning. Igår 18/1 började motorlampan lysa gult, dock utan meddelande.
Bilen varnade att batteriet var lågt när vi körde ut från handlaren och vi körde ca 2 timmar hem, då var batteriet fortfarande lågt. Vi satte på laddning och då slutade det visa att det var låg batterinivå. Bilen hade stått i ungefär 1-2 månader i kallgarage enligt handlaren och han trodde det var därför batteriet var urladdat och vi fick lite kompensation på priset för det.

Under söndagen lyste inte motorlampan, det var i stort sett motorväg raka vägen hem, men igår körde vi blandad stadskörning och vi stannade till vid affären och när vi startade bilen då igen så började lampan lysa.
Men kan batteriet ha med den gula motorlampan att göra? Vi ska självklart ringa handlaren så fort de öppnar och kolla hur vi går vidare, men det kan vara skönt att få lite på benen när man är okunnig..

Ha det gott!
#1424478
Tillägg: Är det troligt att felet inte syns vid besiktningen, det borde väl rimligen ha funnits vid köpet? Vi hade en gammal bil förut där motorlampan lös gult tillsammans med en annan lampa. Där drog vi alltid batteriet innan besiktning, för då slocknade motorlampan och bilen gick igenom besiktningen. Där var det dock inget fel på bilen egentligen utan det var mjukvaran enligt tillverkaren.
#1424483
Dåliga batterier kan ge upphov till snart sagt vilka problem som helst i dagens bilar. De är ju el-bilar även om framdrivningen sker med dieselmotor...
Ha, jag var inte snabb nog med den här kommentaren, ser jag. Men det visar bara på att "alla" anser samma sak.
#1424486
Tack allihopa!

Okej! Ja det låter som att juryn är enig ;-) Det vore ju skönt om det "bara" var batteriet som ställer till det!
Nej vi har inte bytt ännu. Men vi tyckte att batteriet tog laddning eftersom att "låg batterinivå" försvann efter att vi låtit det stå och ladda ca 4-5 timmar igår på dagen. Men det hann inte laddas upp fullt, utan stod fortfarande som "charging" när vi var tvungna att åka iväg.
Ett friskt batteri kanske borde ha laddats upp på 20 mils körning även om det var lågt?

Vi var ju inställda på att byta batteri, så det kanske är värt att göra det och se om motorlampan släcks innan man tar in den till verkstad och läser felkoder?
#1424489
Jag bytte nyligen batteri i min bil. Det var sex år gammalt och orkade inte längre.
Om man stänger av motorn och roar sig med att titta på en video (under förutsättning att bilen har åtminstone High Performance Multimedia infotainment), då kommer bilen att stänga av videospelandet efter en viss tid. Typ 20 minuter eller så. Om den har klagat på batteriet innan tiden går ut, då är batteriet inte friskt. Min gnällde redan efter några minuter.
I ett sådant läge kan man ladda batteriet, och det ser bra ut någon dag eller två, men det är snart samma sak igen.
Att inte byta batteriet bums då är bara att förlänga plågan.
#1424498
Är det en seriös bilhandlare så fixar han ett nytt batteri till bilen. Du har ju minst 1 månad garanti.
Ett original batteri kostar ca 1700:-

Min varnar för lågt batteri ibland men har aldrig fått motorlampa att tändas pga det.

Har du otur så visste handlare om problemet och drog en vals med dåligt batteri...
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]