Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424499
@Nexus,
Vi gick med på ett avdrag på priset för det dåliga batteriet, bilhandlaren trodde ju att det skulle räcka att köra hem för att det skulle laddas upp.

Jag pratade precis med handlaren och han sa att han trodde det kunde vara partikelfiltret i.o.m. att bilen har stått ett litet tag - men jag tänker att det borde gasats ur på 2 timmar motorväg i 120? Jag nämnde batteriet men han trodde inte det hade med det att göra.
Men vi ska börja med att försöka åka ur bilen på hög växel idag annars fick vi åka till verkstad och kolla upp det, på hans bekostnad. Det borde väl bli en felkod vid avläsning om det är partikelfiltret?
#1424500
Låter inte troligt att det är partikelfiltret bara baserat på att den stått ett tag. Partikelfiltret påverkas ju inte av om bilen står 1 dag eller 1 månad.

Enligt tidigare, nytt batteri och felkodsavläsning.
#1424501
När jag köpte min Xc70 hade den stått 2-3 månader. Det ska ska inte påverka partikelfilter. Lämna in bilen omgående så du får klarhet i felet. De kan även mäta kapacitet på batteriet. Och lämna på en verkstad som kan Volvo.
Och se till att handlare verkligen tar det på sin bekostnad. Det är enkelt säga men när det ska betalas så.......
#1424504
Har handlaren gett dig avdrag på priset (gissningsvis mer än vad ett batteri kostar) så kan jag tycka att du bör stå för kostnaden av ett nytt batteri. Det är inte så dyrt, och som sagts tidigare av mer än en skribent -- batterier är förbrukningsvara och behöver bytas ut med jämna mellanrum. Även om det finns batterier som håller i mer än 10 år, så är det inte normen. Att stå 1-2 månader med låg laddning dödar effektivt ett batteri.

Däremot hade jag sett till att få felkoden utredd så snart som möjligt. Det kan vara diverse olika fel, en del alvarliga och dyra. Har du tur försvinner det med ett nytt batteri -- men jag skulle inte räkna med det.

Ett partikelfilter fylls inte av att bilen står still. Har den flyttats hit och dit när den stått hos handlaren så kan det eventuellt räcka. Kortkörningar är det som fyller partikelfilter. Ett antal korta förflyttningar har inte varit bra för batteriet heller.
#1424505
Vi är helt med på banan att byta batteri, det var ju som sagt en del av dealen. Vi ska testa att köra ur bilen nu och byta batteri, det fanns inga lediga tider förrän om en vecka ungefär. Men vi vill ju som sagt gärna få felkoden utläst och den felsökningen vill vi ju inte betala (om det inte visar sig att det är p.g.a batteriet, för då är det ju felet som vi tagit på oss). Det känns som att det kan vara någonting annat än batteri och partikelfilter..
#1424566
Hade jag varit som dig så hade jag lämnat in bilen på någon verkstad som du litar på och bett dom kollade igenom bilen och läst ut felkoder.
Guld värt och sen tar du allt med företaget där du köpte den.

Dumt att börja byta saker själv och betala för det innan det är utrett vad som är fel!

Det där med att få bilen nybesiktigad vid köp är ett skönt trix av återförsäljare och företag för att friskriva sig att bilen var i bra skicka.
#1424568
Volvo_S60 skrev:Hade jag varit som dig så hade jag lämnat in bilen på någon verkstad som du litar på och bett dom kollade igenom bilen och läst ut felkoder.
Guld värt och sen tar du allt med företaget där du köpte den.

Dumt att börja byta saker själv och betala för det innan det är utrett vad som är fel!

Det där med att få bilen nybesiktigad vid köp är ett skönt trix av återförsäljare och företag för att friskriva sig att bilen var i bra skicka.
Fast då får man nog stå för undersökningskostnaden själv om det inte är överenskommet innan med den säljande parten. Sånt kan man bara inte kräva i efterhand.

Dessutom så är det redan förklarat och utrett att dom fått kompensation vid köpetillfället för att byta batteriet själv och då ska man väl göra det innan vilket kan förklara problemen som de upplever med bilen.
#1424682
Har ni provat rensa felkoderna efter att batteriet fått ladda?
Råkade själv ut för att bilen vägrade starta efter dieselvärmaren pga tömt batteri och en discobelysning av fel på instrumentbrädan. Laddade batteriet och fungerar bra men var tvungen att rensa felkoderna för att lampan skulle släckas. Hade felkoder på de flesta styrenheterna som triggades då batteriet var urladdat men efter att koderna rensats och jag kört så har inga kommit tillbaka och lampan fortsatt vara släckt.
#1424703
Byt batteriet, lampan släcks eftersom vissa koder rensas/lagras undan. Skulle det återkomma. läs ur bilen då..
Som flera skrivit kan man få alla möjliga felkoder vid spänningsfall, och trilskas spänningen under utläsning/analys så har du en spökkod. Bättre att eliminera den kända felkällan först..

/Thomas
C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]