Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1425026
Uppdatering igen:
Handlaren ringde upp och backade på sitt bärgarförslag. Innan bärgning skiljde det ca 3000 i pris så med bärgare och lånebil så hade det blivit dyrare. Så nu har de godkänt reparationen på vår lokala verkstad! så jag hoppas allting går smidigt härifrån. Men det dröjer nog en vecka innan den är klar med beställning och leverans av delar osv. Uppdaterar er då!

Tack för alla bra svar ni har gett mig.
#1425164
Härligt med en handlare som tar sitt förnuft till fånga. När jag köpte min Xc70 upptäcka jag på hemvägen att blis inte fungerade på ena backspegel. Handlare godkände jag lämnade den till Volvo på felsökning och reparation till en summa av 5000:-
Volvo felsökte med dator och kom fram till att kamera i spegel troligen behöver bytas. Fick klartecken för få den bytt skulle gå på ca 6000 med byte det var maxgräns för handlaren lägga ut på bilen enligt honom. Sen började Volvo plocka isär bilen och det visade sig att flera kontaktstycken hade ärgat sönder så de fick byta komplett backspegel samt 2 kabelmattor i dörren. Slutnotan blev nästa 12000 vilket handlaren godkände tack vare att Volvo verkstaden tryckte på och inte ville göra någon klipp och klistra lösning. Så från att handlare bara kunde reparera till en kostnad av ca 5000 blev det dubbelt så dyrt och jag köpte bilen 30 mil bort så handlare löste det enklaste till slut. :-D
#1425205
Nexus skrev:Härligt med en handlare som tar sitt förnuft till fånga. När jag köpte min Xc70 upptäcka jag på hemvägen att blis inte fungerade på ena backspegel. Handlare godkände jag lämnade den till Volvo på felsökning och reparation till en summa av 5000:-
Fast att handlaren kan säga "du får laga upp till Xkr" är ju inte lagligt någonstans. De ska laga felet, sen om det kostar 12.50kr eller 12.500kr ändrar inte den lagliga skyldigheten att kunden ska få sin bil fixad...
#1425215
Lövet skrev:Fast att handlaren kan säga "du får laga upp till Xkr" är ju inte lagligt någonstans. De ska laga felet, sen om det kostar 12.50kr eller 12.500kr ändrar inte den lagliga skyldigheten att kunden ska få sin bil fixad...
Lagligt och lagligt, de har ju inte sagt att de inte ska laga bilen och handlaren har rätt till att vända sig till en annan verkstad eller t.om. köpa tillbaka bilen om kostnaden blir för hög.
De brukar ge OK initialt upp till en viss summa och skulle reparationen överstiga det så kan de vara så att de kanske vill bli tillfrågade innan för att ev. ta ett annat beslut om åtgärd och få besked om vad som ska göras. Likadant om man har en försäkringsskada kan man få direkt beslut om OK på reparation/åtgärd upp till en viss summa.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]