Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424165
Hej!

Startbatteritet på min XC70 via 2016 var dåligt enl Volvo och jag köpte nytt orginalbatteri för en månad sedan. Trots detta varnar bilen för dålig spänning och kan inte starta värmaren. Laddade upp batteriet fullt, men samma felmeddelande ändå.

Någon som varit med om liknande?

Vad jag förstått är lilla batteriet endast för start stop, så det borde väl inte påverkat detta?

Tusen tack för hjälp!


Gustav
#1424184
gustavm skrev:Hej!

Startbatteritet på min XC70 via 2016 var dåligt enl Volvo och jag köpte nytt orginalbatteri för en månad sedan. Trots detta varnar bilen för dålig spänning och kan inte starta värmaren. Laddade upp batteriet fullt, men samma felmeddelande ändå.

Någon som varit med om liknande?

Vad jag förstått är lilla batteriet endast för start stop, så det borde väl inte påverkat detta?

Tusen tack för hjälp!


Gustav
Hur anslöt du laddaren i bilen? Du måste sätta minuskabeln på en jordpunkt inte på batteriet.
#1429077
Hej alla!

Tack igen för alla tips!

Nu har jag nollställt batteriindikation på min verkstad, på en Volvoverkstad och med hacket jag fick tips om. Men fortfarande kommer det upp att bränslevärmare inte kan köra pga låg spänning. Batteriet är fulladdat.

Ena Volvoverkstad tycker jag ska byta batteriindikation (2200 kr) och andra Volvoverkstad i en annan stad tror att det är lilla batteriet som är dåligt (och triggar felkoden på stora batteriet) - trots att det inte finns någon felkod på det lilla batteriet. Och att start/stopp verkar funka när utetemperaturen är OK.

Känns tråkigt att man ska behöva byta massa saker utan att ingen egentligen tror att det är det som är fel :)

Tack på förhand!


Gustav
#1437146
Hej igen!

Bytt BMS:en som övervakar batterispänningen, nollställt samma hos Bilia, men problemet kvarstår. Det lilla batteriet (S/S) verkar ingen tro på triggar detta meddelande om låg batterispänning när värmaren är igång (eller ska vara det :-) )

Kan det vara det nya batteriet som inte mår så bra? Verkar vara ovanligt, men kanske är rimligt?

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]