- sön 17 jan 2021, 13:31
#1424151
ChristerN skrev:pb81 skrev: ↑lör 16 jan 2021, 21:05
AGM behöver lite högre spänning
Tvärtom, lägre spänning.
Anledningen är att ett vått batteri behöver lite omrörning av syran medans det för ett AGM bara förstör plattorna eftersom det inte har flytande syra.
14,7 för AGM och 14,4 för "vanliga" batterier enligt CTEK. Skulle gissa att de vet vad de gör trots allt ;-)
Däremot rekondläget får inte användas för AGM precis av den anledning du skriver.
Åker: Tesla M3 AWD LR och BMW 335CiA M-Sport cabriolet
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i