Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mlarss
#1423779
Tjena
Tänkte lämna min V70 D3 MY99 i tre veckor utan tillsyn i ett kallgarage. Jag ville därför plocka ur batteriet och ställa in det i värmen.
Men hur fasen plockar man ur det samtidigt som alla luckor och dörrar är låsta?
Om jag låser bilen med fjärren och sedan lossar batteriet börjar den larma. Det sitter tydligen nåt backup-batteri nånstans.
Om inte bilen är låst blir ju backluckan olåst.
Och jag hittade inget i bruxen om att helt inaktivera larmet.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1423780
Stämmer verkligen bil, motor och årsmodell?
av mlarss
#1423793
Det är väl några år gammalt, lite klenare än original eftersom jag inte hittade exakt rätt storlek när jag bytte.
Jag får också ganska snabbt varning för låg batterispänning och den stänger av radion i bilen om inte bilen är igång.
Därav min oro för att jag inte får igång bilen när jag kommer tillbaka.
av KalleJ
#1423804
@mlarss,
Parkera utomhus med 12v "intrumentbräde" Solcell från Jula/Clas.o/Biltema. Får dra kablar till batteriet om 12v uttaget stängs av som i nya bilar dok. Men bra att ha sen.
Annars hade jag kopplat bort en pol bara klarar den inte 3veckor bortkopplad utomhus så behöver du nytt batteri oavsett.
av ChristerN
#1423821
Ett batteri har lägre självurladdning i kyla än i värme och ska därför inte plockas ur av den anledningen.
Ett batteri som är dåligt laddat eller är i dålig kondition (slitet) fryser lättare.
Dock så drar ju bilen lite ström även när den står låst och larmad så om batteriet är dåligt så skulle jag antingen se till så det är ordentligt laddat eller byta till ett nytt innan jag lämnar bilen för tre veckor.
av Erik Å
#1423834
Det kan vara oklokt att koppla ur batteriet på nyare bilar, det finns risk att VOC-styrenheten förbrukar sitt backupbatteri och det är dyrt att byta trots sin litenhet :P
av dannesk
#1423837
Ladda upp batteriet så det blir fulladdat och kör dit bilen. öppna huven, lås bilen med nyckeln i förardörren, lyft av pluspolen på batteriet (så förbrukar inte bilen batteri när den står) och stäng sedan huven. Då är bilen låst och strömlös och ett normalt laddat batteri klarar av att stå kallt i 3 veckor utan att det ska tappa speciellt mkt kapacitet.

När du ska hämta bilen så låser du upp bilen med nyckeln, öppna huven och koppla in batteripolen igen.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]