Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423600
PalleH skrev:Okej jag förstår,kan man avläsa om battriet har rätt spänning i förhållande till temperatur.
Säg att den visar 12,2v vid 10- vilket kanske är helt ok pga av att batteriet är inkopplat och temperaturen låg.
Nej det finns ingen anledning till det för det är inte spänningen för ögonblicket som är intressant för denna varierar hela tiden om du låser upp, kör bilen eller har stereon på. Det skiljer inte speciellt mkt heller oavsett temperatur.

De som gnäller på Battery Sense är de som minutiöst ska se spänningen på batteriet för ögonblicket vilket är ointressant. Det intressanta som jag redan sagt är laddnivån och trenden över tid på densamma som den loggar. Kopplade precis upp emot min bil och det är -16 ute nu, laddnivån på batteriet är 94% och jag laddade batteriet i början på veckan vilket syns på kurvan. Jag brukar ladda bilen när den dyker till runt 60%.
Bilagor
IMG_1232.PNG
IMG_1232.PNG (51.78 KiB) Visad 209 gånger
#1423615
Kör också med en Sense, som nämnt är den bra för loggning över tid. Även om den får lite mysko dippar då och då av någon anledning.
Bilagor
SmartSelect_20210114-184514_Battery Sense.jpg
SmartSelect_20210114-184514_Battery Sense.jpg (72.53 KiB) Visad 209 gånger
#1423625
dannesk skrev: tor 14 jan 2021, 17:49
PalleH skrev:Okej jag förstår,kan man avläsa om battriet har rätt spänning i förhållande till temperatur.
Säg att den visar 12,2v vid 10- vilket kanske är helt ok pga av att batteriet är inkopplat och temperaturen låg.
Nej det finns ingen anledning till det för det är inte spänningen för ögonblicket som är intressant för denna varierar hela tiden om du låser upp, kör bilen eller har stereon på. Det skiljer inte speciellt mkt heller oavsett temperatur.

De som gnäller på Battery Sense är de som minutiöst ska se spänningen på batteriet för ögonblicket vilket är ointressant. Det intressanta som jag redan sagt är laddnivån och trenden över tid på densamma som den loggar. Kopplade precis upp emot min bil och det är -16 ute nu, laddnivån på batteriet är 94% och jag laddade batteriet i början på veckan vilket syns på kurvan. Jag brukar ladda bilen när den dyker till runt 60%.
Jag tycker att temperaturen drar ner volten enligt min erfarenhet,samt att det blir mindre och mindre volt för var dag efter en laddning.

Detta upplevde jag inte med min gamla bil jag hade innan.
#1423648
ELM327 adaptern ger lite mer information (Car Scanner ElmObd2 appen)
Carscanner.png
Carscanner.png (97.23 KiB) Visad 187 gånger
Screenshot_20210114-204201.jpg
Screenshot_20210114-204201.jpg (109.5 KiB) Visad 185 gånger
Bilagor
Screenshot_20210114-201902.jpg
Screenshot_20210114-201902.jpg (172.77 KiB) Visad 187 gånger
#1423653
Har en OBDLink MX ligger (uppdaterar snabbare än många andra läsare), men just nu är porten upptagen av en funktionsadderare.
Måste kolla på att montera in fler uttag, så man kan ha enheterna samtidigt :P

Tror jag provade Carscanner för ett tag sedan, men just då var det ingen höjdare och jag gick tillbaka till Torque. Men det ser ut som att det har hänt en del i Carscanner.
#1423655
PalleH skrev:Jag var inne och läste resentioner av appen,och man blir inte direkt köpsugen när man läser hur negativa nästan alla är.
Vart har du läst dom någonstans, det är ju ofta gnällspikarna som hörs och som jag sa många förstår inte hur den funkar och vissa gnäller på appen för att de inte vet hur man ställer in telefonen eller har en dålig telefon. Jag har mina kopplade till iPhones och har aldrig problem och jag har ställt in att appen inte ska gå i bakgrunden. Varje gång jag startar appen så laddas senaste datat ner och modulen lagrar själv de senaste 3månaderna.

Om bilen bara står efter laddning så kommer självklart spänningen sjunka iom att batteriet har överladdning efter laddningen och kommer sjunka lite över tid oavsett temp. Bilen drar ju även ström även när den står still om än lite. Har du dålig batterikapacitet så sjunker det fortare när det blir kallt så har du problem med sjukande spänning har du säkerligen ett dåligt batteri. Min bil kan stå en vecka utan att det sjunker nämnvärt.

Var precis och mätte mitt batteri med en voltmeter och det ligger på 12,89V och det är strax under -17 nu ute. Battery Sense rapporterar 12,87V. Fulladdat AGM ligger på ca 13V.
#1423675
Det står under resentioner i play butiken android, när du mäter 12,89 är det på ett inkopplat batteri eller ett obelastat?

Jag har aldrig så höga värden på mina bilar (mätt på inkopplat batteri) ,bytte till ett varta agm till min v70 förra månaden ligger ofta på 12,3-4 på skodan är det typ samma 2 år gammalt bosch S5 batteri. Laddar med ctek 5A varannan vecka och kör mest korta sträckor om det kan va det som gör det.?!🤔

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]