Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hedbäck
#1423427
Hej!
Äger en Volvo s80 Summum 2014, och har problem med att det ej kommer spolarvätska på vindrutan när tempen faller ner på minussidan, fast jag har näst intill koncentrerad lösning.(Full behållare) Pumparna låter. Mina spridare ska vara eluppvärmda! Om man häller vatten på munstyckena så fungerar det ett tag. Efter en liten stund så är det likadant.
Magnus
av KalleJ
#1423572
Köp färdigblandad. Som ovan skrev för mycket glykol så blir det gelésklumpsörja när det blir riktigt kallt.
av Malmstroem
#1423586
Glykol ska inte användas på rutan. Jag utgår ifrån att du menade etanol. :-)

50/50 av koncentrerad spolarvätska (även om jag blandar en del koncentrerad till två delar vatten). Eller köp färdigblandad. Då brukar du få ungefär samma blandning som jag har.
av Malmstroem
#1423598
Ja, Biltemas spolarvätska kan tydligen innehålla spår av glykol -- jag skulle tro att det dock oftare rör sig om närmare noll än närmare fem procent.

Hur som helst är det ingen god ide att dricka den. :sick:
av m2c
#1423634
Jag fick samma som du. Trodde jag blandat 50/50. Men kanske klantat till det? När det hände så mindes jag gammal t-röd reklam som påstod att man använda t-röd som spolarvätska. Så jag fyllde upp fullt med koncentrerat t-bränsle från Biltema. Sen dess funkar det :)
av hedbäck
#1423644
Hej Andreas12
Så du menar att koncentrerad spolarvätska, som är ren alkohol fryser när tempen faller ner på minus 7gr
mvh Magnus
av Erik Å
#1423654
Ta ett prov av spolarvätskan i en mugg och ställ i frysen så ser du vad den går för! :-D Du kanske har fått någon felblandad sats..
av dannesk
#1423658
Om spolarvätskan slutar komma när det blir under fryspunkten ute så är det säkerligen något fel på blandningen/spolarvätskan. Slanga ur behällaren och fyll på med varmvatten i behållaren istället och de om du kan tina upp det.
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]