Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1423585
En gång är ingen gång, två gånger är flera gånger.

Jag har ingen bra förklaring för vad som hänt, men om det var min bil hade jag inte heller åkt in med en fullt fungerande bil.

Jag skulle rekommendera att hålla koll på batteriet. Det är fullt möjligt att det är på väg att dö, även om det inte förklarar det ljud du hörde. Att spänningen var så låg att en intelligent laddare inte ville ladda är inget bra tecken. (Jag har faktiskt kvar en gammal dum laddare för att kunna få igång batterier som laddats ut helt. De brukar inte hålla så länge efter det.)
av LJS86
#1423617
Tack Malmstroem, ska absolut hålla koll på detta!

StefanN, stendog så till vida att det var helt urladdat, och batteriladdaren inte ens kände av det innan vi kopplat på ett externt batteri och fått ström (lås, beslysning, radio, lampor osv.)
av Erik Å
#1423629
Det kan bli avbrott och glappkontakt inne i batteriet, det råkade jag ut för på ett ca 2 år gammalt Varta "silver"-batteri för länge sen. Det gav normal spänning ena stunden, i nästa ögonblick var det stendött. Förmodligen hade någon av blybryggorna mellan cellerna gått av.. Bara att slänga det dyra batteriet och köpa nytt :-(
av LJS86
#1423752
Erik Å, intressant! Ja jag vet ju inte riktigt skicket på batteriet i övrigt nu men det verkar vara tillräckligt friskt för stunden.

Funderar på om det inte kan vara värt att åka in på en felkodsavläsning åtminstone, och se om det har reggats nåt avvikande som kan hjälp en framåt i denna märkliga historia.
av Yaniz
#1423778
Har funderat en hel del på ditt fall. Har du kollat huruvida fläkten är skadad i motorrummet? Det är det enda jag kan komma på som skulle kunna orsaka oväsen om något kommit in där samtidigt som motorn startar normalt dagen efter. Det är ju ganska kallt i landet nu, så jag kom att tänka på is, men hur uppstår is i närheten av fläkten är nästa fråga? Nej, det är för långsökt, men kolla fläkten om den är hel.

Har det skramlat och klonkat som fan utan att något tagit skada och motorn går normalt därefter, så måste det sannolikt handla om ett främmande föremål som tagit sig in i motorrummet på något sätt. Det är min teori, men då återstår frågan vad som var det främmande föremålet?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1423805
Jag tyckte min bil lät lite konstigt de sista hundra meterna hem igår. I morse blev det ett jädra liv under huven när jag startade. Men gick gjorde den. Jag lyfte på huven och kikade undertill. Ljudet tycktes komma från generatorn, och med tanke på allt vad jag läst om avhoppade remmar in i kamremmen stängde jag av igen.

Det visade sig vara frihjulsnavet på generatorn som inte längre hade något frihjul. Oväsendet var remmen som fladdrade och bankade på allt som var i närheten. Fast i klass med plogbil skrapande asfalt var det inte.
av LJS86
#1423829
Yaniz, Tack för att du försöker att komma med idéer! Jag har själv gått i samma fundering men inte kommit fram till vad som skulle kunna ha kommit in där i motorrummet om inte något gått sönder i motorrummet och hamnat på fel ställe. Fläkten ska jag ta mig en titt på mer imorgon bitti! Återkommer!

apersson850, Åh fan! Tråkigt! Ja skillnaden mot mitt fall är att remmen sitter kvar och det inte låter ett dyft nu. Frihjulet har ju annars varit ett tidigare spår i tråden.

Vet inte om det skulle hjälpa med bilder nånstans? Multirem, generator, fläkt osv. Jag är ju ingen expert på långa vägar som sagt så jag kan ju lätt missa något.

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]