Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJS86
#1423290
Tacksam för er expertis!

Min sambo startade vår Volvo XC70 D5-11 ute på gården och på tomgång. Jag stod inne i köket och trodde plogbilen körde på vår uppfart och skrapade bladet i asfalten rejält med tanke på vilket oväsen det var. Skrek att hon skulle stänga av bilen och vänta, och prova starta den igen. När hon stängde av bilen var det som att en fläkt eller motor gick långsamt ner i varv, men det lät med ett oljud även då (tänk ett järnrör eller liknande som slår med i långsammare och långsammare takt). Aldrig hört något liknande. Sen stendog bilen där och då och gick inte att starta, få minsta liv i, eller låsa elektroniskt med nyckel heller.

Jag kopplade in en CTEK MXS 7.0 i hopp om att det var ett urladdat batteri och att jag kunde ladda upp det. Men CTEK’en slår inte ens över på första steget i analys-/uppladdningsfasen. Var tvungen att dubbelkolla på vår andra bils batteri, och där var det inga problem att ladda. Tyckte det var märkligt att inget händer ens på det andra batteriet, ingen fellampa eller någonting på CTEK’en. Men förmodligen är det väl stendött/trasigt batteri?

Oljudet är jag mer orolig över eller om det kan hänga ihop med att batteriet dog, och vad kan jag ha hört isåfall? Det var ett rejält oväsen alltså, som slag/hackningar/skrammel, ungefär som ett föremål låg och slog någonstans.

Tacksam för era tankar!
av Rådlös
#1423292
Batteriet har inget med detta att göra. Du/ni tycks ha blivit drabbade av ett rejält haveri. Har du kollat hur remmar och fläktar m.m. ser ut? Kan du vrida runt motorn med t.ex att dra runt i någon rem? Är det turbo på motorn? Det varvljudet skulle kunna komma från en turbo som varvar ner. (Men om den snurrade så var det ju inte den som var felet)
av Yaniz
#1423346
Nu vill jag inte måla fan på väggen men att det skulle vara batterirelaterat kan du glömma. Sannolikt har du, precis som Cotag skriver, drabbats av ett motorhaveri. I vilken omfattning är svårt att säga utan en grundlig undersökning.
av LJS86
#1423443
Tack för era tankar!

Jag är helt med på att batteriet inte har något att göra med oljudet jag hörde i samband med att det var något som varvade ner efter tändningen bröts. Var mest fundersam om hur/om att batteriet stendog kunde hänga ihop med det andra fenomenet som uppstod eller om det bara var slumpen?

Vad jag kan se så är det inga fel på remmarna. Efter lite samtal idag med både yrkesmekaniker och hobbymekaniker så pendlar det på skalan mellan något fel på generator och yttersta läge som Cotag skicka länk på, det vore ju rullgardin ner isåfall. Jag har ingen erfarenhet av trasig generator, men tydligen kan det uppstå en del väsen med delar kring den som är trasig.

Efter många om och men och kopplingar ihop med andra batterier så fick jag ström i bilen, och bilbatteriet lyckas äntligen laddas vad det verkar och CTEK’en har inte larmat för batterifel utan den har passerat steget för minst 80% laddat. När jag hade ett annat batteri kopplat till bilbatteriet så jag fick ström så kunde jag dock inte starta bilen. Den orkade inte igång. Vet inte om det hjälper era tankegångar kring mitt problem som uppstod?

Tack igen för ni tar er tid!
av LJS86
#1423454
Du får ursäkta hur jag förklarar MagnusR: ”orkade inte igång”: (med risk för dumförklaring) det ”rasslade” till lite sen hände inget mer. Vet inte hur jag ska förklara på bättre sätt. Som på filmer när personer är stressade/jagade och försöker starta bilen men den startar inte förrän efter flera försök och i allra sista sekund. Det ”rasslande” ljudet man hör då när man försöker starta bilen och det inte går, så lät det. Och sen starta inte min bil då såklart överhuvudtaget efter ett par två-tre försök.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1423455
Startmotorn?
Går egentligen att gissa på vad som helst innan bilen är undersökt på en verkstad.
av LJS86
#1423457
Ja du har nog med största sannolikhet rätt fjohan82.

Batteriet är iaf fulladdat nu, så jag ska ta hit en granne imorgon och se om han kan tyda något från ytterligare ett försök att starta bilen. Annars blir det bärgare och verkstad.

Om det är något av ovanstående förslag på fel i tråden, kan det göra mer skada än nytta att försöka starta bilen innan den då eventuellt får åka in till verkstad för undersökning?
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]