Sida 1 av 1

Hjulvinklar

Postat: lör 19 dec 2020, 19:40
av peppepp
Noterade i höstas att alla 4 sommardäcken sliter ”jämnt snett” så gjorde en hjulinställning (alltså slitit snett exakt på samma sätt) De tar mer på insidan. Kan dessa värden verkligen ha gjort så att de slitit snett? Speciellt bakvagnens vinklar var inte helt illa innan inställning.

Kan de vara bussningarna som är slut? (trots inga anmärkningar från var sig besiktningen eller den som gjorde hjulinställningen)

Här är för- och efter hjulinställningen i september.
IMG_0695.jpg
IMG_0695.jpg (280.21 KiB) Visad 3596 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hjulvinklar

Postat: lör 19 dec 2020, 21:19
av Vojje
spännande att du hade negativ toe höger fram, alltså "toe out"
hur kan det komma sig?
var ratten sned då?

Re: Hjulvinklar

Postat: lör 19 dec 2020, 23:02
av Erik Å
Om länkarmsbussningarna är dåliga så ändras toe när motorn drar eller när man bromsar. Kan bli något helt annat än vad man mäter upp på en stillastående bil :P
Samma sak med glapp i styrlederna
Caster och KPI borde ha försumbar inverkan på däckslitaget om man åker på någorlunda raka vägar.
Det är väl isåfall camber som man kan försöka får närmare noll för att inte insidorna ska slitas mer. Om det nu ens går att justera?
Folk garvar åt mitt tejptrick men jag tycker det fungerar rätt bra; man tejpar en bit silvertejp tvärs över slitbanan och åker några kilometer. Sen kollar man tejpen om den nötts någorlunda jämnt över hela ytan eller mer i innerkant eller så.. Svårt att se om toe bara är lite fel dock, det syns knappt..
Camber ändras förresten med hur mycket last man har i bilen, blir mer negativ med mer last (eller med sänkfjädrar)

Re: Hjulvinklar

Postat: sön 20 dec 2020, 00:42
av peppepp
Vojje skrev:spännande att du hade negativ toe höger fram, alltså "toe out"
hur kan det komma sig?
var ratten sned då?
Ja ratten var ytterst lite sned därav hjulinställningen och i samband med det så noterades det att dem inte är helt rakt slitna.
Erik Å skrev:Om länkarmsbussningarna är dåliga så ändras toe när motorn drar eller när man bromsar. Kan bli något helt annat än vad man mäter upp på en stillastående bil :P
Samma sak med glapp i styrlederna
Caster och KPI borde ha försumbar inverkan på däckslitaget om man åker på någorlunda raka vägar.
Det är väl isåfall camber som man kan försöka får närmare noll för att inte insidorna ska slitas mer. Om det nu ens går att justera?
Folk garvar åt mitt tejptrick men jag tycker det fungerar rätt bra; man tejpar en bit silvertejp tvärs över slitbanan och åker några kilometer. Sen kollar man tejpen om den nötts någorlunda jämnt över hela ytan eller mer i innerkant eller så.. Svårt att se om toe bara är lite fel dock, det syns knappt..
Camber ändras förresten med hur mycket last man har i bilen, blir mer negativ med mer last (eller med sänkfjädrar)
Går inte att justera cambern på v70, har sportchassi med nivåmat så vet ej om det har betydelse :(
Intressant trick, jag har mätt och kommit fram till att det skiljer sig ca 0.5mm i mönsterdjup från längst in till ut i snedslitningen efter 1700 mil.

Re: Hjulvinklar

Postat: sön 20 dec 2020, 09:44
av Erik Å
peppepp skrev: sön 20 dec 2020, 00:42 jag har mätt och kommit fram till att det skiljer sig ca 0.5mm i mönsterdjup från längst in till ut i snedslitningen efter 1700 mil.
Det var ju faktiskt negativ (total) toe fram enligt protokollet, alltså toe-out. Då krängs däcken en liten aning utåt och nöter mer på insidan.
På bakaxeln är det svårare att förklara ;-) Ruggigt mycket negativ camber men det är ju inom spec...
Men det är nog läge att kolla bussningarna bak så att toe inte vandrar.

Re: Hjulvinklar

Postat: mån 28 okt 2024, 22:56
av PalleH
peppepp skrev: lör 19 dec 2020, 19:40 Noterade i höstas att alla 4 sommardäcken sliter ”jämnt snett” så gjorde en hjulinställning (alltså slitit snett exakt på samma sätt) De tar mer på insidan. Kan dessa värden verkligen ha gjort så att de slitit snett? Speciellt bakvagnens vinklar var inte helt illa innan inställning.

Kan de vara bussningarna som är slut? (trots inga anmärkningar från var sig besiktningen eller den som gjorde hjulinställningen)

Här är för- och efter hjulinställningen i september. IMG_0695.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur gick det för dig? Hittade du vad som var fel?
Jag har samma problem med en v70 sport-15.

Re: Hjulvinklar

Postat: ons 13 nov 2024, 21:32
av peppepp
@PalleH, Hittade aldrig anledningen till det faktiskt, bilen såldes sommaren där på.

Jag minns att jag hade 245/35/19 runtom vilket inte är enligt volvo-standarden, om det nu hade betydelse. Dessutom sportchassi på det.