Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1417777
Whatswrongplz skrev: fre 11 dec 2020, 16:21 Kostnad 7000:- är det rimligt? Det är ju inga delar som är bytt 🤔
Försöker vänja mig med att alla jobb på Volvo-verkstad är snordyra nuförtiden men det låter saftigt ändå :-/
Kan du inte begära att de specificerar respektive kostnad för felsökningstid (antal timmar), material och arbete.. ?
Såna jobb lär väl inte finnas fördefinierade i Volvos prislista?
#1417885
Jag tycker inte att man ska bli så förvånad att det kan kosta uppåt 5-7 tusen att diagnostisera och åtgärda mysko fel på kablage. Om felen är sällsynta så desto svårare.

Mera typiska kabelfel kan man tex hitta i anslutning mot baklucka och där finns mer typiska symtombilder som vägleder och gör att det blir billigare att åtgärda.
#1418195
Ja exakt var vet jag inte, först visste dom att det var i fronten sedan visste dom inte. Utan dom har fastpris på detta då dom måste ta lös allt kablage till alla boxar och riva upp för att hitta felet och tejpa ihop igen om jag inte missuppfattat. Kabelstammen gick tydligen inte att byta då den sitter ihop med resten av bilen o.s.v?
#1418438
apersson850 skrev:När den kan utsättas för fukt kan en sån där kombinerad löd- och krympskarv vara vettig.
Det där är nog att föredra så gott det går oavsett om den kan utsättas för fukt eller ej.
Löda för att säkerställa god kontakt, skarvhylsa för att förhindra kortslutning, ärg och annat.
#1418522
En presshylsa ger mycket god kontakt. Rätt utförd en gastät förbindning. Men den hindar inte fukt att komma in från änden och korrodera. Det finns alltså kombinerade lödskarvar och krympslangar. Bara att trä på och värma.
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]