Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1416996
Hej!

Har fått ett väldigt konstigt problem på min xc70 d4 automat 2016, vid färd började bilen varna på allt som det går att varna på

ESC, kollisionsvarning, motorlampa, parkering, airbag, kyltemperatur o. S. V service erfodras

Bilen började hacka och rycka tills den tillslut dog...

Försökte starta om den men stod "sätt parkering i läge P" även fast den var det

Tillslut startade den iaf men varnade fortfarande en massa

Har varit in med felkodsläsare och var ca 60 felkoder på diverse

Nytt batteri och kollat och rengjort vid plus och jordsidan. Ingen skillnad.

Något jag upptäckte var att när man raderar felkoderna och kör så kommer felkoderna upp i samband när man svänger åt vänster, likaså kommer felkoderna i olika slag vid stillastående med D och svänger ratten åt vänster.
Svänger jag höger fungerar det och inga nya felmeddelanden kommer.... :-( :-(

Vid färd likadant där, svänger jag vänster börjar olika felmeddelanden dyka upp, bilen tappar kraft, servostyrning, hastighetsmätaren åker upp och ner och bilen reagerar långsamt på gaspådrag o. S. V

Har kollat alla kontakter och säkringar där jag hittat, vid t. Ex Cem efter ärga och lösa kontakter

Blir inte klok på vad det kan vara, några som hört talas om det här felet 🙏
Senast redigerad av 1 Whatswrongplz, redigerad totalt 0 gånger.
#1417005
Håll till höger!

Enda gången jag varit med om något liknande var i en 745 från 1992. Den blev allt konstigare efterhand som vi körde. Instrumentering, varningslampor, luftkonditionering, radio - allt möjligt gav märkliga värden eller stannade. Till slut stannade motorn också.

I det fallet var det dålig kontakt på kabelskornas insida. Bilen var nyköpt, begagnad, några veckor tidigare. Efter rengöring och rostskyddsbehandling av kabelskorna/batteripolerna kom felet aldrig tillbaka.
Men det hade ingen betydelse vilket håll vi svängde på.
#1417043
Det ligger inte vatten och skvalpar på något dumt ställe?
Under passagerarmattan kan det bli blött om AC-slangen är täppt t.ex. men jag vet inte om det finns några direkt känsliga kontaktstycken just där.
#1417051
Gomorr'n! Det är många som misstänker vatten i ditt fall (däribland jag) men jag tänker lite annorlunda. Jag tror egentligen inte att kabelstammar ligger dikt an på golvet, snarare lite lyfta därifrån. Annars skulle inte felen försvinna (alltså om kablarna ligger konstant i väta), dessutom garanterat gå några säkringar också. Men om du har även lite skvalpande vatten, då kan centrifugalkraften göra att vattnet sköljer över vissa kontakter då och då. Jag menar att kablarna behöver inte nödvängtvis ligga just på golvet, utan det räcker i princip vilken liten plan eller eller skålformad yta som helst. Det kan också vara så att någon eller några kabelisolering/ar har fått en spricka där vatten kan kortsluta temporärt. Jättesvårt att felsöka. Lycka till! Mvh Laszlo
#1417056
Jo verkligen.. Nu har jag inte bilen idag utan måste kolla när jag kommer hem ang rutan där om det kan tänkas komma in vatten där runt.

Men provade radera felkoder och sedan bara starta bilen, låt stå på tomgången några minuter så visar den inga felkoder heller utan det är som sagt när jag svänger vänster alla felmeddelande kommer som brev i postlådan... 😵

Måste kolla där under batterilådan också se så det inte är något som skaver. Känns ju som kortslutning någonstans. Inte 1 säkring är trasig har kollat varenda en..

Återkommer när jag kollat dessa saker, man tycker ju bilen är så pass ny ändå men klart allt kan ju hända 😐
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]