Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1416770
Diverse händelser som nyligen hänt. Fått mig att fundera på om allt står rätt till.
Bil är V70 D5 AWD MY14.

1. Plötsligt slutade allt på bakluckan att fungera. Lås, vindrutetorkare mm.
Efter 1 dag och lite körning fungerar allt igen. Jag misstänker att det är klassiskt jordfel, och ev beroende på fukt?
Jag har ännu inte skruvat ned och kollat kontakterna.

2. Någon dag senare rapporteras SRS Service. Men försvann det försvann vid nästa start. Kört bränslevärmare dagen innan.

3. Körde lite bränslevärmare idag och hade bilen igång en timme(Blött och kallt ute). I en påfart till en motorväg (uppförsbacke) gasar jag på ordentligt, men då stannar motorn.
Rapporterar SRS Service, Tror även ngt kring stöldspärr men kommer inte ihåg exakt.
Bilen startar efter något startförsök och jag kör vidare med SRS indikering.

4. Stänger av bilen efter 10 minuters färd från #3. Startar den igen och nu rapporteras bromsfel men inget SRS fel.

5. Låtit bilen stå i någon timme och inga fel syns nu i displayen.

Bilbatteriet mäter 12.6 volt. 14.3 under laddning. Belastar jag det med bränslevärmaren går det ner till 12.3-12.4.

Min bil varnar ibland för kylarvätskenivå, då nivån ligger precis ovanför MIN sträcket.
Kan tändas om man bromsar eller gasar häftigt. Kan kylarnivån göra så att bilen stannar?

Någon som har någon spontan ide? Är det relaterade händelser? Vet att det mesta kan börja indikera fel när batteriet är dåligt men finns ingen varning på låg batterispänning.

Om man skall börja att leta efter ev kontaktstycken eller kablar som kan vara slitna, vilka kan vara relaterade till detta?

Antar att så klart det är bäst att läsa ut felkoder, men har ingen apparat. Får åka ner till Upplandsmotor eller Bilia i veckan ifall inte någon har ngt tips på vad man skall kolla.

mvh
Lars
#1456489
Om du inte får upp luckan på grund av detta fel kan du fixa en tillfällig jordning. Luckan är av plast, så den kan du inte koppla jord till. Men om du petar ut plastpluppen som täcker muttern som håller bakrutetorkaren på axeln, då kan du dra en sladd från den axeltappen till något lämpligt ställe på bilen. Exempelvis bygeln till dörrlåset på en bakdörr. När du har kontakt där kan du öppna luckan.

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]