Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1416322
Hej,
https://www.motorsafety.org/ford-recall ... -fracture/

Gällde vissa Ford-bilar. Kan Volvo-bilar också ha fått sån koppling i V70? Volvo och Ford hade ju samarbete under rätt många år.

... clutch slip, potentially resulting in elevated system operating temperatures. Repeated high-energy clutch slip input can lead to premature clutch lining wear, and this can subsequently cause a reduction in the mechanical properties of pressure plate material. After repeated cyclic heating and cooling events, cracks may develop around the outer edge of the pressure plate.

The torque capacity reduction that occurs due to clutch lining wear can cause additional slippage and introduce excessive energy and heat into the pressure plate. Eventually, a structural failure or fracture of the pressure plate may occur, leading to clutch cover and transmission housing breaches, which can potentially cause a leak of transmission fluid. A transmission fluid leak in the presence of an ignition source such as hot engine or exhaust components can increase the risk of a fire in the engine compartment.
--------
Det hände nämligen en grej med min V70 D3 Business den 27 nov. Verkstan tror det är kopplingsslir med åtföljande kopplingsbrand och kopplingen behöver bytas till det facila priset av... många laxar (Maskinskadeförsäkringen täcker inte sånt här som räknas som slitagedel). Skall tillägga att branden hände när jag körde, inte när jag växla och dona, rörde inte kopplingen alls.
Det jag undrar över är dels om nån annan råkat ut för kopplingsbrand på V70 II (det var precis som en brand kan jag meddela, lukta bränt, bränd koppling då, nåt otroligt utanför och i bilen, rökplymer från motorhuven som ett ånglok, dels om kanske Volvo använde grejer från Ford som t.ex. koppling så att min koppling skulle kunna vara en sån här problemkoppling som beskrivs i länken ovan.
Att en koppling bara brinner upp när man sitter och kör i godan ro i ca 80-90 knyck är lite konstigt, bilen har bara rullat 15000 mil. Har haft 7 bilar i mitt liv varav den längsta rulla 40000 mil. Har aldrig haft problem med koppling förr.
Men nån gång skall väl vara den första gången antar jag.

/Bo
Bilagor
IMG_7793.JPG
IMG_7793.JPG (1.97 MiB) Visad 1184 gånger
IMG_7794.JPG
IMG_7794.JPG (885.08 KiB) Visad 1184 gånger
#1416358
Hej,

Det har ju funnits strul med den manuella lådan tidigare där det trängt ut olja på lamellerna etc som gjort att kopplingen slirat och ställt till med problem. Finns trådar om det här;
viewtopic.php?t=102227 & viewtopic.php?t=139492 .

Jag har själv fått det här problemet åtgärdat på en V70 D4 2013 som vid tillfället hade gått 6000 mil. Jag hade dock försäkring från handlaren som tog kostnaden.
#1416365
Tackar för lite kött på benen, Ruergård.
Jag skall påpeka för Volvohandlaren att det inte verkar ett okänt problem i alla fall.
Det är nog nog rätt ovanligt att en koppling brinner upp, men ibland så, som för mig.
/Bo
Ruergård skrev: fre 04 dec 2020, 13:34 Hej,

Det har ju funnits strul med den manuella lådan tidigare där det trängt ut olja på lamellerna etc som gjort att kopplingen slirat och ställt till med problem. Finns trådar om det här;
viewtopic.php?t=102227 & viewtopic.php?t=139492 .

Jag har själv fått det här problemet åtgärdat på en V70 D4 2013 som vid tillfället hade gått 6000 mil. Jag hade dock försäkring från handlaren som tog kostnaden.
#1416431
Om kopplingen verkligen slirar under färd så brukar man ju märka att varvräknaren "springer ifrån" hastighetsmätaren i motlut..
Är man det minsta musikalisk så anar man en oförklarlig ökning av motorvarvet också
Men å andra sidan, någon annan rimlig förklaring till att lamellen går upp i rök finns knappast :-D
#1416494
Å jag som är omusikalisk... det var alltså därför jag satt som ett frågetecken när det bolma ur motorhuven under körning som om det var ett gammalt ånglok som kom körande... hade inte blicken på varvräknaren, hade fullt sjå att hålla mig på vägen... Men troligt händelseförlopp är nog som du beskriver Erik Å.
/Bo
Erik Å skrev: fre 04 dec 2020, 19:39 Om kopplingen verkligen slirar under färd så brukar man ju märka att varvräknaren "springer ifrån" hastighetsmätaren i motlut..
Är man det minsta musikalisk så anar man en oförklarlig ökning av motorvarvet också
Men å andra sidan, någon annan rimlig förklaring till att lamellen går upp i rök finns knappast :-D
#1416745
Hej,
Det kostar 18 laxar. Tyvärr täcker inte Maskinskadeförsäkringen hos Volvia sånt här, räknas som slitagedel ungefär som bromsar. Nån Goodwill räknar jag inte med heller, men man vet ju aldrig...
Det går att köra försiktigt med min bil än (typ ner till stan och så, bara nån km för mig) men kopplingen "hugger". Blir byte av koppling snart.
/Bo
VolvoB20 skrev: sön 06 dec 2020, 00:41 Vad kostade det att byta kopplingˋ?
#1416867
Har inte kollat men skall vi gissa på hälften av 18 laxar dvs runt 9-10 laxar?
Bilskrället skall in på service idag hos lokala Volvohandlaren. Jag har bett dem byta "alla filter" för det luktar så förb.. , med bränd koppling när fläktarna går.
/Bo
Erik Å skrev: sön 06 dec 2020, 19:46 Vad tar en icke-märkesverkstad för samma jobb? Delar går ju att köpa billigt på nätet...

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]