Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HansGöran
#1414828
Min D4 VEA tillverkad 2014 började dra mer olja plötsligt vid 7000 mil. Motorbyte gäller och ska gå på maskinförsäkringen säger verkstaden. Nu undrar jag om det är någon här som fått motorbyte på Volvos bekostnad i liknande fall?
Senast redigerad av 1 HansGöran, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av pb81
#1414844
Det diskuterades så sent som förra veckan om ett liknande fel. Det var oljefällan som var täppt på hans bil och kostade runt 6 -7 tusen kronor att laga.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1414877
När köptes bilen och hur långt hade den gått då?

Vad landade oljeförbrukningstetet på?

Vill minnas att jag läst att Volvo tagit det ibland men minns inget mönster, kanske när de var lite nyare
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1414923
volvofantast skrev: tor 26 nov 2020, 10:56 Är inte det rätt vanligt att vae motorerna kan börja dra olja?
Vissa ja, de till och med rasar...
Sen finns det andra exemplar som bara går och går.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1415055
HansGöran skrev:Är det så innehåller de komponenter som inte håller förväntad kvalitet och hållbarhet.
Motorer tillverkade före ett visst motornummer (ca andra halvan av 2016 har jag för mig) har kolvar med feldesignade oljeskrapringar. Vissa får problem, andra inte.
Det är ingen tröst, men flera andra märken med motorer designade ungefär samtidigt har samma problem.
Oljeskrapringen är alldeles för trång, och oljan bränner fast i ringen, som fastnar i kolven. Därefter är det fritt fram för oljan att ta vägen in i förbränningsrummet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]