Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1414732
Mitt första inlägg här, så hej! Och ja, jag har sökt igenom forumet men hittar inte riktigt nån bra förklaring på mitt problem. Jag ska kortfattat försöka förklara; Jag har en XC70, -09, med D5-motor. Köpte den av Kamux i Norrköping för två veckor sedan, och redan nu är det strul. Jag är väldigt rådvill, så jag är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få.

I fredags märkte jag att den tappade kraft ganska rejält. Den lät som den skulle, inga felmeddelanden på displayen. Kunde knappt köra om en lastbil, och det har inte varit några problem direkt.

Lät bilen stå i en timme, sen funkade den som den ska. Men samma problem igen efter 30-40 minuter. Från 185 till ja.. 50-60 hästkrafter..

Hörde av mig till bilhandlaren, fick tid hos Mekonomen för felsökning. Problembeskrivningen följde; ”kärvande EGR-ventil. Rek att byta”. 7200 spänn..

Bilförsäljaren, föga förvånande, invände att nepp, det räknas som vanligt och helt väntat slitage vid 23000 mil; ”EGR-ventil/kylare omfattas inte av TSG-garanti”.

Hittade dock ett kvitto från Skobes som visar att EGR-ventil, v-klämma, packning och tätningsring byttes för mindre än tre år sedan. Ungefär 5000 mil sedan. Då borde de väl ändå hålla och inte behöva bytas ut? Tyvärr har Skobes bara ett års garanti.

Jag vet inte vad det är för fel på min bil och än mindre vet jag hur jag ska åtgärda det och vem som ska betala..

Hjälp.
#1414743
Borde man inte kunna hänvisa till både ursprungligt fel samt att det kan anses som ett trafikfarligt fel efter som den mer eller mindre går in i "limp mode"? Deras garanti som de brukar vifta med är sällan generösare än kunsumentköplagen
https://www.hallakonsument.se/varor-och ... ar-daligt/

Sen att den gått 23000 mil ja vissa saker kanske man ska förväntas inte fungerar helt ok men den bör ju gå att köra
#1414744
Utan att veta vad det står i ditt kontrakt med Kamux eller hur många mil du kört kan jag tycka att dyker det upp efter 2 veckor borde det fixas av verkstaden.

Antar att det gav felkoder och Mekonomen borde ha kunnat se när det dök upp första gången. Om de tex tog screen shot eller skrev ner det kan man definitivt claima att felet fanns när du köpte den.

Sedan får ngn annan rätta mig om jag har fel men problem med EGR är väl inte jättevanligt på dessa?
#1414746
Micce1980 skrev:Borde man inte kunna hänvisa till både ursprungligt fel samt att det kan anses som ett trafikfarligt fel efter som den mer eller mindre går in i "limp mode"? Deras garanti som de brukar vifta med är sällan generösare än kunsumentköplagen
https://www.hallakonsument.se/varor-och ... ar-daligt/

Sen att den gått 23000 mil ja vissa saker kanske man ska förväntas inte fungerar helt ok men den bör ju gå att köra
Ja, jag tror också att felkoden fanns där innan. Kan man se när den först dök upp, även att man ˋsläcktˋ den? Kamux hävdar förväntat slitage, jag hävdar att det är ett fel.
#1414750
berrabus skrev: ons 25 nov 2020, 17:11 Utan att veta vad det står i ditt kontrakt med Kamux eller hur många mil du kört kan jag tycka att dyker det upp efter 2 veckor borde det fixas av verkstaden.

Antar att det gav felkoder och Mekonomen borde ha kunnat se när det dök upp första gången. Om de tex tog screen shot eller skrev ner det kan man definitivt claima att felet fanns när du köpte den.

Sedan får ngn annan rätta mig om jag har fel men problem med EGR är väl inte jättevanligt på dessa?
Ja, alla jag har pratat med, inklusive en annan verkstad, hävdar att de ska fixa det här. Men Kamux menar att det är ”förväntat slitage” som sagt. Men, går det att se när felkoden dök upp första gången alltså?
#1414751
Hur kan det inte omfattas av tsg??? Ligga på motorvägen och bilen dör och man får påhälsning av en lastbil... Tyvärr dryg process om de krångla med du kannju höra var hallåkonsument säger. De kommer anmärka saken misstänker jag
#1414756
Har de nollat felkoden går det nog tyvärr inte att se längre.

Tveksamt att kärvande EGR-ventil kan räknas som normalt slitage. Låt oss säga att kopplingen hade rasat efter 2 veckor, är det också ngt man får räkna med och stå för själv?

Som sagt utan att veta vad det står i ditt köpekontrakt så hade jag gått ut stenhårt med att de skall fixa en så väsentlig del som att den går in i limp mode om du inte haft den mer än 2 veckor.
#1414762
berrabus skrev: ons 25 nov 2020, 17:41 Har de nollat felkoden går det nog tyvärr inte att se längre.
Fan 😒
berrabus skrev: ons 25 nov 2020, 17:41 Tveksamt att kärvande EGR-ventil kan räknas som normalt slitage. Låt oss säga att kopplingen hade rasat efter 2 veckor, är det också ngt man får räkna med och stå för själv?


Ja, bra fråga. Jag undrar ju vad som inte kan sägas vara ”normalt slitage” om man hårdrar det..
berrabus skrev: ons 25 nov 2020, 17:41 Som sagt utan att veta vad det står i ditt köpekontrakt så hade jag gått ut stenhårt med att de skall fixa en så väsentlig del som att den går in i limp mode om du inte haft den mer än 2 veckor.
Ja, det gör jag. Jag gillar att samla på mig fakta bara, det lär bli en Arn-anmälan om de inte vill hjälpa mig.
#1414763
Felet visar sig inom sex månader, solklart fall, om det inte står i varudeklarationen att EGR grejen är trasig

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1990-932

Dessutom blir då bilen trafikfarlig så TSG blir även tillämpligt

Begär att bilen lagas, skriftligt, begär svar skriftligt
Begär lånebil medans bilen lagas, skriftligt även det

Var tydligt att det blir ARN blir nästa steg om det inte hanteras

Då Kamux inte går med på det, så måste du ju laga själv dessvärre

Kör då det hela mot ARN, då Kamux är anslutna till MRF har man förbundit sig att följa utslaget i ARN, eller att MRF kundskydd går in
https://www.mrf.se/blog/2018/11/12/drab ... -skyddad/
Var klinisk i kommunikation, dokumentera kommunikationen, med mail, brev eller så, telefonsamtal är svårt att bevisa vad som sagts

Skriv ner en logg på vad som händer
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]