Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av djohan
#1412130
Hej, läst lite om detta problem men inte fått något rikitgt svar i de trådar jag hittat.

Mitt problem:
- Pedalen fastnar ibland när den är nästan längst upp, släpper med ett klonk.
- Den har fastnat längst ner en gång.
- Tar jag bort hjälpfjädern så fungerar pedalen okej, dock något mindre distinkt.
- Jag har rengjort och smörjt upp hjälpfjädern nr.3, men samma resultat och fjädern ser inte sliten ut.
- Kopplingen slirar inte och funktion bortsett från pedalrörelsen verkar vara ok.

Jag tittade på bilden från VIDA (se nedan) och jag kan inte se att jag har fjäder nummer 11, (31381500)?
Kan det vara så att den har gått av och det är därför pedalen inte fungerar riktigt som den ska?
Har inte haft bilen så länge och någon fjäder har inte gått av i min ägo.
Samtidigt när jag tittar på pedalen så ser jag inte riktigt vart denna fjäder (11) i så fall ska sitta.

Bifogar bilder på bilden från VIDA och hur det ser ut hos mig...
Någon som har koll på detta?
volvo1.jpg
volvo1.jpg (32.43 KiB) Visad 4545 gånger
volvo2.jpg
volvo2.jpg (106.27 KiB) Visad 4545 gånger
volvo3.jpg
volvo3.jpg (76.61 KiB) Visad 4545 gånger
av djohan
#1413422
Liten uppdatering, ej löst mitt problem tyvärr...

Problemet med att kopplingspedalen fastnar började bli riktigt jobbigt för en vecka sedan, då höll jag på att inte få i växlarna alls på hemvägen. Testade att lufta kopplingen och efter det funkade kopplingen perfekt i en vecka ungefär. Men nu börjar den strula igen, och fastnar nästan vid varje växling. Toppade upp bromsvätskan när jag luftade men ingen vätska har försvunnit ur behållaren. Kollat och smörjt upp hjälpfjädern på kopplingspedalen men den ser som sagt helt ny ut. Ibland känns pedalen inte känns "stum" (som att det vore luft i systemet igen) och det är oftast då pedalen fastnar.

Är detta något någon känner igen?

Kan det vara så att jag misslyckades med luftningen och det fortfarande är luft i systemet. Körde med biltemas luftningsverktyg för bromsar som använder övertryck med handpump och jag är lite skeptisk till den.
#1439574
Hejsan, såg din tråd här och har bekymmer med mina fjädrar.. såg att du inte har nr11 monterad på din, det hade jag tills imorse då den gick av.. Den har säkert gått av på din med.
Dock har jag inte hjälpfjädern som du har på några bilder här i tråden, kopplingen fungerar dock precis som vanligt men märker att den hänger mer än innan när fjädern var hel, blir för min del att skaffa ny fjäder och ny hjälpfjäder..
av dannesk
#1439579
Hade samma problem med min V70 my11 med att pedalen fastnade när man släppte upp den för att sedan poppa tillbaka, den fastande dock aldrig nertryckt. Jag hittade iaf felet på min bil och löste med med uppsmörjning, vet en annan som fick byta bussningen på axeln i pedalstället på garantin med det är en betydligt större operation. Se mitt sista inlägg i denna tråd.
viewtopic.php?f=56&t=106296&hilit=koppl ... l&start=10
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1439594
Om det blev bättre när du luftade kopplingen har det ju troligtvis inte med fjädern att göra. Systemet drar troligtvis in tjuvluft någonstans.
av pxl73
#1439853
Har samma problem på min XC70-15 med att kopplingen fastnar straxt efter dragläge. I mitt fall så är det huvudcylindern till kopplingen enligt Rejmes och den ska bytas om någon vecka. Går på min Volvia försäkring och betalar endast självrisk.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]