Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av haggen
#1409776
Såg en bil med krossade sidorutor och där de bakre rutorna med solfilm höll ihop, medan de främre hade splittrats.
Min tanke är att lägga på ljus solfilm på de främre sidorutorna av säkerhetsskäl vid eventuellt inbrott eller krock.

Någon som gjort detta och dessutom klarat besiktningen?
Vad har de främre sidorutorna för ljusgenomsläpp i original utan solfilm?

i Transportstyrelsens författningssamling 2013:63 kan man läsa:
10 § Ruta i bil ska i förarens siktfält ha ljusgenomsläpp av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.
av dannesk
#1409798
Du får inte montera färgad film överhuvudtaget på de främre rutorna som jag tolkar det. Originaltoningen i rutorna har jag för mig ligger på 20-25%. Inte säkert att det var solfilmen du såg som höll ihop rutan utan antagligen att bilen hade laminerade rutor som är rätt vanligt, på V70II och XC60 var det laminerade rutor om man valde de bakre tonade eller hade lastpaketet. Vanlig tunn solfilm är ju så skör så den går ju sönder om man knackar rutan så det hjälper inget vid inbrott.

5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.

10 § Ruta i bil ska i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.
Användarvisningsbild
av ER
#1409825
Vet att det fanns klar film förr för ändamålet, men någorlunda nya/dagens rutor är redan tonade någorlunda maximalt tillåtet så det skiter sig oavsett. Oavsett vilket kommer det bli ombes om dom som gör sitt jobb ser filmskikt oavsett färg på rutan antigen i ändorna eller allmänt taskigt monterad film.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1409879
3M har in speciell film som sätts på insidan. Helt klar film som finns monterad på bl.a. blåljusbilar!! Hindrar glassplitter på alla personer i bilen.
Jag har jobbat med detta, monterat på ambulanser och polisbilar. Satte det givetvis på min egen bil också. Vi skrev ut ett speciellt intyg där 3M intygade vad det var och att filmen var ofärgad.
Om den finns kvar på marknaden numer vet jag inte.

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]