Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1410440
apersson850 skrev: sön 01 nov 2020, 17:43
robban6868 skrev:Har testat att jorda från minus på batteriet till låskolven bak utan resultat.
Då luckan är av plast finns ingen stomjordning. Det är därför man måste komma åt jord i elsystemet inne i luckan. Jordningen av elbakrutan är ett av de mer åtkomliga ställena, när luckan väl är öppen.
men allt annat fungerar
lysen vindrutetorkaren bak mm
om jorden skulle vara dårlig skulle det andra inte fungera tycker jag
Användarvisningsbild
av haggen
#1410613
Fick samma problem idag och konstaterade att inte heller backljuset fungerade.
Åkte till verkstan där man mycket riktigt öppnade luckan inifrån genom det lilla hålet i låset.
Man tog isär kontaktstycket för matning till bakluckan och där såg man att övre vänstra stiftet hade kollapsat.
Alternativ 1 var att byta kabelmatta för flera tusen. Alternativ 2 var att plocka ut sladden och "löda" ihop den utanför kontaktstycket.

kontaktstycke
av m2c
#1410870
Retroperra skrev: tis 03 nov 2020, 10:50 Jag har samma problem med i baklucka på en 2008
Tack för bilden på kontaktstycket.
Vilket stift i kontaktstycket är jord?
Jorden är den som är bränd på bilden. Enligt mig så är det längst ned till vänster om man tittar bakifrån. Skulle du skarva ihop fel kabel gör det ju inget. Det blir ju kontakt ändå :)
av m2c
#1410872
robban6868 skrev: ons 04 nov 2020, 00:01 Ingen som bor i Piteå
och vill hjälpa mig ?
givetvis mot betalning
Jag är inte speciellt händig och jag klarade av manövern själv. Ta bort plasten i taket, sitter en skruvskalle under glaset till takbelysningen. Klipp sedan av kabeln före och efter stiftet nere till vänster. Skarva ihop kablarna med kabeltång och skarvhylsor, jag skarvade in en extra bit så kabeln skulle räcka.
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]