Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1409121
Hej!

Jag har en volvo v70 D3 2011. Efter att jag drog släppvagnen som hade en last på ca 800 kg blivit tröt vid start.
1) förbrukningen har gåt från .67 upp till cd 0.77 /mil. Medelförbrukning som var alltid rund 6.4 nu visar 6.8.
2) när börjar rulla i ettan går nuvarandeförbrukningen upp till 5l/mil (50).
3) I uppförsbacken om tappat hastigheten, och växlar när t ex till 2, trotts att gasar tar det tid tills börjar få fart.
Jag har felsöktdet på bilia och det inte visat något fel, fullt felfri. Kopplingen är lite sliten också. Vad kan detta kan bero på? Kan partikelfiltern vara smutsig och orsaka det? kan Kopplingen orsaka det.
Jag uppskattar alla tips för att kunna åtgärda det.
MVH
#1409263
Ett sånt släp är ingen vikt som skulle påverka bilen alls, när väl släpet inte är med längre.
Om du mätt medelförbrukningen under från, över och efter det att du körde med släp höjs den förstås av att du dragit släp ett tag. Min medelförbrukning ligger nu på 11,8 l/100 km, mot normala 7 ungefär. Men jag körde med husvagn i 100+ mil, och nollställde innan dess.

Kopplingen blir sliten om man slirar på den.
Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]

Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]