Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni88
#1409104
Börjar bli dags att snart byta skivor och belägg runt om på min V70 2009 med elektrisk parkeringsbroms.
Är det någon som gjort detta tidigare som har tips på om det behövs några special verktyg eller annat som kan underlätta mitt kommande arbete?
Har hört att det är lite speciellt med återställning av handbromsen när den är elektrisk
Användarvisningsbild
av Perra83
#1409122
Inget speciellt behövs förutom en 7mm insex till glidpinnarna. Torx 50 tror ja bromsskivan sitter fast med mot navet.
Handbromsen fixar du lätt. Du backar motorn genom att koppla på 12V på stiften på motorn. Kopplar du fel dras handbromsen åt, alltså inget fel utan då polvänder du bara så backar motorn. Då mekanismen är backad behöver du bara pressa in kolven så är det klart.
När allt är monterat bromsar du bara ut kolvarna med bromspedalen och då kan du dra åt handbromsen med knappen.
av Toni88
#1409131
Perra83 skrev: sön 25 okt 2020, 20:24 Inget speciellt behövs förutom en 7mm insex till glidpinnarna. Torx 50 tror ja bromsskivan sitter fast med mot navet.
Handbromsen fixar du lätt. Du backar motorn genom att koppla på 12V på stiften på motorn. Kopplar du fel dras handbromsen åt, alltså inget fel utan då polvänder du bara så backar motorn. Då mekanismen är backad behöver du bara pressa in kolven så är det klart.
När allt är monterat bromsar du bara ut kolvarna med bromspedalen och då kan du dra åt handbromsen med knappen.
Okej det verkade ju inte komplicerat, såg framför nåt värre när det var elektrisk handbroms, har aldrig bytt på en bil med det tidigare.
Tackar så mycket
av Toni88
#1409147
Addict skrev: sön 25 okt 2020, 21:52 Denna fråga är ju uppe varje vecka. Jag lovar att det finns utmärkta klipp på något som heter Youtube.com där man kan se exakt hur man gör.
Jajamen har redan tittat där och hittar några bra klipp, ville skriva här med för att samla på så mycket info som möjligt innan jag drar igång
av Addict
#1409175
Toni88 skrev:
Addict skrev: sön 25 okt 2020, 21:52 Denna fråga är ju uppe varje vecka. Jag lovar att det finns utmärkta klipp på något som heter Youtube.com där man kan se exakt hur man gör.
Jajamen har redan tittat där och hittar några bra klipp, ville skriva här med för att samla på så mycket info som möjligt innan jag drar igång
Då föreslår jag att du söker i forumet för jag tror det inte går att skriva mer i ämnet än som redan är sagt.
av robert123
#1409188
Toni88 skrev: sön 25 okt 2020, 22:09
Addict skrev: sön 25 okt 2020, 21:52 Denna fråga är ju uppe varje vecka. Jag lovar att det finns utmärkta klipp på något som heter Youtube.com där man kan se exakt hur man gör.
Jajamen har redan tittat där och hittar några bra klipp, ville skriva här med för att samla på så mycket info som möjligt innan jag drar igång
I många av klippen på youtube tar dom bort motorn från oket, gör inte så. Blir inte tätt när man sätter ihop det igen, och det läcker in fukt vilket gör att det rostar och till slut fungerar inte parkeringsbromsen längre. Du kan använda ett 9V batteri och en kabelstump att backa motorerna med
av Toni88
#1409192
Addict skrev: mån 26 okt 2020, 00:56
Toni88 skrev:
Addict skrev: sön 25 okt 2020, 21:52 Denna fråga är ju uppe varje vecka. Jag lovar att det finns utmärkta klipp på något som heter Youtube.com där man kan se exakt hur man gör.
Jajamen har redan tittat där och hittar några bra klipp, ville skriva här med för att samla på så mycket info som möjligt innan jag drar igång
Då föreslår jag att du söker i forumet för jag tror det inte går att skriva mer i ämnet än som redan är sagt.
Okidoki, ska se vad jag kan hitta
av Toni88
#1409193
robert123 skrev: mån 26 okt 2020, 07:31
Toni88 skrev: sön 25 okt 2020, 22:09
Addict skrev: sön 25 okt 2020, 21:52 Denna fråga är ju uppe varje vecka. Jag lovar att det finns utmärkta klipp på något som heter Youtube.com där man kan se exakt hur man gör.
Jajamen har redan tittat där och hittar några bra klipp, ville skriva här med för att samla på så mycket info som möjligt innan jag drar igång
I många av klippen på youtube tar dom bort motorn från oket, gör inte så. Blir inte tätt när man sätter ihop det igen, och det läcker in fukt vilket gör att det rostar och till slut fungerar inte parkeringsbromsen längre. Du kan använda ett 9V batteri och en kabelstump att backa motorerna med
Det låter ju en aning smidigare, har du nån bild på var jag ska koppla in kablaöen nånstans?
av dannesk
#1409269
Toni88 skrev:Det låter ju en aning smidigare, har du nån bild på var jag ska koppla in kablaöen nånstans?
Du kopplar in kablarna i motorn efter du tagit bort kontakten, finns i videorna på Youtube, tror bl.a. att Mackans garage visar det i sin video.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]