Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni88
#1409384
MartinS skrev: tis 27 okt 2020, 06:10 Förbered dig på att skivan fram kan sitta som f-n...
Tycker jag dom brukar göra på dom flesta bilar, men brukar kunna övertalas med wd40, värme och slägga hehe😁
Stort tack för tipset så man är mentalt förberedd 👍
Användarvisningsbild
av MartinS
#1409392
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1409418
Toni88 skrev: tis 27 okt 2020, 07:05
MartinS skrev: tis 27 okt 2020, 06:10 Förbered dig på att skivan fram kan sitta som f-n...
Tycker jag dom brukar göra på dom flesta bilar, men brukar kunna övertalas med wd40, värme och slägga hehe😁
Stort tack för tipset så man är mentalt förberedd 👍
Har bytt skivor på mängder med bilar, men har aldrig varit med om att de suttit fast lika jävligt som på V70:in.
Värme och slägga hjälpte inte.
Slutade med att jag kapade ett spår på framsidan av skivan och sen ett runt kanten så man fick bort som en halvmåne så att säga, sen blev det huggmejsel och slägga för att spräcka skivan. :P
av Toni88
#1409457
Variosboy skrev: tis 27 okt 2020, 10:39
Toni88 skrev: tis 27 okt 2020, 07:05
MartinS skrev: tis 27 okt 2020, 06:10 Förbered dig på att skivan fram kan sitta som f-n...
Tycker jag dom brukar göra på dom flesta bilar, men brukar kunna övertalas med wd40, värme och slägga hehe😁
Stort tack för tipset så man är mentalt förberedd 👍
Har bytt skivor på mängder med bilar, men har aldrig varit med om att de suttit fast lika jävligt som på V70:in.
Värme och slägga hjälpte inte.
Slutade med att jag kapade ett spår på framsidan av skivan och sen ett runt kanten så man fick bort som en halvmåne så att säga, sen blev det huggmejsel och slägga för att spräcka skivan. :P
Oh fy fan, ja med tanke på videon här innan med mackans garage så förstår jag att det kan sitta tydligen
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1409469
Toni88 skrev: tis 27 okt 2020, 05:13
Nexus skrev: mån 26 okt 2020, 23:12 Jag skulle säga att det är större risk dra sönder bultarna till motorn än att det skulle kunna råka komma in fukt för man tar isär ett kontaktstycke. O-ring anser jag är förbrukad så fort man tar isär något. Då är det ny o-ring som gäller.
Är man rädd för fukt så spruta i lite kontaktspray innan du monterar ihop kontaktstycket...
Lika relevant som att man ej kan byta abs sensor för kontaktstycket skulle erja sönder. Ska man resonera så kan man inte ta isär någon kontaktstycke på bilen.


Bästa är ju sätta de i serviceläge med dator så behöver man inte ta isär något ;-)
Min tanke var att spraya vaselin i kontaktdonet så håller sig fukten borta istället för kontaktspray, funkade jättebra i elkontakter när jag jobbade på havet i många år.
Ja en dator är ju självklart bäst men då måste man ju känna någon som jobbar på Volvo verkstad
Jag har köpt en Vida billigt på nätet, funkar perfekt, bara säga åt bilen att släppa bromsen och sedan klämma åt om nya beläggen.

Har använt Vida vid byte av Haldex, Torbotrycksmätarem Bromsar osv... ovärderligt bra.
av Toni88
#1409486
VolvoB20 skrev: tis 27 okt 2020, 17:07
Toni88 skrev: tis 27 okt 2020, 05:13
Nexus skrev: mån 26 okt 2020, 23:12 Jag skulle säga att det är större risk dra sönder bultarna till motorn än att det skulle kunna råka komma in fukt för man tar isär ett kontaktstycke. O-ring anser jag är förbrukad så fort man tar isär något. Då är det ny o-ring som gäller.
Är man rädd för fukt så spruta i lite kontaktspray innan du monterar ihop kontaktstycket...
Lika relevant som att man ej kan byta abs sensor för kontaktstycket skulle erja sönder. Ska man resonera så kan man inte ta isär någon kontaktstycke på bilen.


Bästa är ju sätta de i serviceläge med dator så behöver man inte ta isär något ;-)
Min tanke var att spraya vaselin i kontaktdonet så håller sig fukten borta istället för kontaktspray, funkade jättebra i elkontakter när jag jobbade på havet i många år.
Ja en dator är ju självklart bäst men då måste man ju känna någon som jobbar på Volvo verkstad
Jag har köpt en Vida billigt på nätet, funkar perfekt, bara säga åt bilen att släppa bromsen och sedan klämma åt om nya beläggen.

Har använt Vida vid byte av Haldex, Torbotrycksmätarem Bromsar osv... ovärderligt bra.
Ja det låter inte fel men då måste man ha tur som du att hitta en billigt
av Erik Å
#1409516
Toni88 skrev: tis 27 okt 2020, 07:05 .. men brukar kunna övertalas med wd40, värme och slägga hehe😁
Det där med släggan på filmen ser ut att vara ett alldeles utmärkt sätt att slå sönder hjullagret.. :-/ Snacka om chocklast..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1409582
Toni88 skrev: tis 27 okt 2020, 18:34
VolvoB20 skrev: tis 27 okt 2020, 17:07
Toni88 skrev: tis 27 okt 2020, 05:13

Min tanke var att spraya vaselin i kontaktdonet så håller sig fukten borta istället för kontaktspray, funkade jättebra i elkontakter när jag jobbade på havet i många år.
Ja en dator är ju självklart bäst men då måste man ju känna någon som jobbar på Volvo verkstad
Jag har köpt en Vida billigt på nätet, funkar perfekt, bara säga åt bilen att släppa bromsen och sedan klämma åt om nya beläggen.

Har använt Vida vid byte av Haldex, Torbotrycksmätarem Bromsar osv... ovärderligt bra.
Ja det låter inte fel men då måste man ha tur som du att hitta en billigt
Kinaklonerna är alltid billiga :-)
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1409583
Jag håller med "Erik Å", att använda slägga brukar knäcka hjullager. Min metod att lossa fastrostade bromsskivor är att med vinkelkap skära skivan utifrån och in mot ett hål för en hjulbult. Det går att skära ända fram till flänsen för hjulbultarna(dvs hjullagret). Sen tar man en huggmejsel och sätter in i skåran längst ut och knackar med hammaren. Skivan spricker då ända in till navhålet och lossnar. Har använt denna metod på en S60 fram och på en V70II bak. Tror att jag läste om denna metod på SAAB forumet.
av William85
#1409606
Jag har märkt att typ 3kg släggor och lättare doningar mest studsar på skivan, alltså att den fjädrar. Med en tyngre slägga kan man utan större kraft få en helt annan energi på den lilla yta man har där i öppningen av skölden för att kunna slå bakifrån och då brukar de släppa.

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]