Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
#1410033
4 liters dunke att hälla på utan att späda eller?
9630F958-53EF-4E99-92E3-D9CB4AC0332E.png
9630F958-53EF-4E99-92E3-D9CB4AC0332E.png (109.9 KiB) Visad 436 gånger
av Erik Å
#1410037
Jupp precis. Volvo original är inte orimligt dyr och original är ju alltid original :-)
Värt att tänka på, det blir kvar någon liter som inte går att tappa ur systemet:
1. Om man nu sköljer igenom med vatten (vilket är en bra ide) så är det klokt att göra andra sköljningen med destillerat vatten eftersom ett del blir kvar efter tömning..
2. Sen kollar man upp kylsystemets volym i handboken (om det nu är t.ex. 7 liter) och fyller halva mängden t.ex. 3.5 liter med koncentrerad glykol. Glöm inte att stänga dräneringspluggen först!
3. Efter det toppar man upp med destillerat vatten och då kommer det att visa sig att man inte får i 3.5 liter utan bara 2 eftersom det står kvar 1 l vatten efter sköljningen plus en halv liter luft
4. När man åkt lite så sjunker nivån i exp-kärlet allteftersom systemet luftas ur, då fyller man på med mer dest-vatten. När nivån har stabiliserat sig ska man förhoppningsvis ha eftersträvade 50% glykolinblandning. Robert DIY har för övrigt en video på youtube som visar proceduren :P
Och ska man vara säker på att kylaren sköljs så bör man varmköra med rent vatten i systemet tills termostaten öppnar. Men sen är det riskabelt att fylla kallt vatten i en varm motor så säkrast är att den får kallna däremellan.. Har själv hört motorblocket på en gammal kadett spricka (det var inte jag som fyllde på med kallvatten)! Mycket att tänka på ;-)
av Rolle85
#1410290
Men om säg 5 liter rinner ur pluggen, kan jag inte bara hälla på 5 liter Volvo original koncentrerad vätska?
av 20FJan
#1410307
Du bör ha fått vätskan bytt i samband med kamremsbyte? Att den inte ska bytas är konstigt då alla tillverkare av vätskan och rekommendationen från andra bilmärken är att byta. Man läser ju också om problem med läckande värmepaket, förmodligen pga gammal vätska.
Jag böt på vår 10 år gamla S40 med endast 6500 mil, den har ju kamkedja så vätskan är troligen aldrig bytt. Såg ju fin ut i expansionskärlet, men skillnaden i färg är ändå påtaglig mot den ljusare nya vätskan.
E7F5F7C8-E5A4-41BC-8B85-B75D22F49774.jpeg
E7F5F7C8-E5A4-41BC-8B85-B75D22F49774.jpeg (59.65 KiB) Visad 369 gånger

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]