Jupp precis. Volvo original är inte orimligt dyr och original är ju alltid original
Värt att tänka på, det blir kvar någon liter som inte går att tappa ur systemet:
1. Om man nu sköljer igenom med vatten (vilket är en bra ide) så är det klokt att göra andra sköljningen med destillerat vatten eftersom ett del blir kvar efter tömning..
2. Sen kollar man upp kylsystemets volym i handboken (om det nu är t.ex. 7 liter) och fyller halva mängden t.ex. 3.5 liter med koncentrerad glykol. Glöm inte att stänga dräneringspluggen först!
3. Efter det toppar man upp med destillerat vatten och då kommer det att visa sig att man inte får i 3.5 liter utan bara 2 eftersom det står kvar 1 l vatten efter sköljningen plus en halv liter luft
4. När man åkt lite så sjunker nivån i exp-kärlet allteftersom systemet luftas ur, då fyller man på med mer dest-vatten. När nivån har stabiliserat sig ska man förhoppningsvis ha eftersträvade 50% glykolinblandning. Robert DIY har för övrigt en video på youtube som visar proceduren
Och ska man vara säker på att kylaren sköljs så bör man varmköra med rent vatten i systemet tills termostaten öppnar. Men sen är det riskabelt att fylla kallt vatten i en varm motor så säkrast är att den får kallna däremellan.. Har själv hört motorblocket på en gammal kadett spricka (det var
inte jag som fyllde på med kallvatten)! Mycket att tänka på