Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
#1408927
Har en Volvo V70 från 2009 med 5-cyl FT bensinmotor och automatlåda. Har denna ett vred under kylaren som man kan tömma vid?
av dannesk
#1409716
Rolle85 skrev:Nån som vet?
Om jag kollar i VIDA så ser det ut som om den har det på kylaren, detta är väl lätt att kolla själv på bilen.
v70.jpg
v70.jpg (51.79 KiB) Visad 1472 gånger
av Erik Å
#1409906
Inte enligt Volvo (förutsatt att man använder original glykol). Men när det börjar se ofräscht ut i exp-kärlet (mer brunt än grönt) så är det hög tid att byta..
Destillerat vatten rekommenderas så slipper man få kalkavlagringar (pannsten) i värmepaket och kylare.
#1409909
Destillerat vatten går att köpa på dunk eller flaska. Det går också att få det "gratis" om man har en luftvärmepump eller klimataggregat. Det är en "het" marknad för dessa aggregat om man skall döma av reklamen där dom olika tillverkarna krigar om kunderna.
Dom kanske inte producerar 100% rent destillerat, men ändå mycket renare än det kommunala kranvattnet. Så om man är ägare till en luftvärmepump, skaffa några väl rengjorda och torkade dunkar och fyll upp med det destillerade vattnet som rinner ur pumpen.
#1409956
På min tidigare Saab var det 7 år intervall på longlife-glykol och 2 år på vanlig, vill minnas longlife (som var fabriksglykolen) var obetydligt dyrare än vanlig så köp sån.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]