Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoJull3
#1408741
Hej jag var i augustimånad ute efter en andra v70, att införskaffa.

Kör en v70 2,0f 2010 summum till vardags, som införskaffades våran 2020. men var sugen att byta ut våran kia Ceed SW vi köpte ny 2017, delsför att när vi köpte volvon märkte vi hur stor skillnad på komfort och så slapp man träsmaken efter långkörning.

Beslutet fattades och en ny v70 skulle få byta plats med kian. Vi började leta och hittade en V70 D4 VEA classic 2016 med 6900 mil på mätaren. Vi åkte och kikade på bilen och den var mycket fin förutom några skrapmärken på kofångaren fram. Bilfirman som sålde bilen gick med på att lacka om kofångaren om det blev affär, så jag provkörde bilen och den gick som en klocka.
Längre fram kom en uppförsbacke och då började bilen rycka, precis som om man hade en för hög växel i, men detta var en automat. Samt när jag provade bromsarna så fick jag upp varningen "låg kylvätske nivå" . Påtalade mina upptäckter och vi kom överrens om att verkstaden skulle felsöka och åtgärda om fel hittades.
Bilen levererades med "volvo selekt garanti" alltså 24 månaders förlängd nybilsgaranti. Det kändes tryggt så vi skrev kontrakt.
Bilen skulle levereras när den blivit servad och felsökt för de problem jag påtalat.

Veckorna gick och jag fick äntligen samtalet att de hittat felet.

Jag hade sökt endel på detta forum och hittat endel om d4 VEA motorer som inte var så roligt att läsa när man precis skrivit på just en sådan bil med liknande problem.

Felet verkstaden hade hittat var relalterat till ventilerna och toppen behövdes bytas. Jag sa att jag ville hoppa av, eftersom man läst skräckhistorier här på forumet om just denna motor. Bilfirman gick med på det och ett lugn spred sig i kroppen.

Gjorde jag rätt?

Jag hittade senare en v70 awd 2015 den 5 cylindriga motorn med 7000 mil på mätaren som jag slog till på istället. Den har inte heller varit problemfri de 2 månader jag ägt bilen fått ac-kompressorn bytt samt batteriet. men tror jag skulle varit bra orolig för vean om jag fullföljt det köpet.

Vad tror ni ?
av William85
#1408756
Jag köpte XC70n med samma tankesätt, man får förvisso ett AWD-system på halsen som är en teknisk risk men det verkar väl överkomligt ändå. AC bytet är nog otur, annars är det väl som vanligt med en 3-5 år gammal bil med ~10 000mil på mätaren att man åker på många av de här första slitagebytena i form av just batteri, bromsbelägg, xenonlampor och kanske bägge uppsättningarna originaldäck har hållit tills nu. Men sen borde det vara lugnt ett tag. :-)
av VolvoJull3
#1408781
Ja däcken böt jag båda uppsättningarna direkt men annars väldigt nöjd med bilen så här långt.

Väldigt trevliga bilar, jag kommer nog göra som de flesta hävdar här på forumet att byta både automatlåde oljan samt haldex oljan. Borde bli dags snart eftersom den rullat 7300mil i skrivande stund.
:-)
Användarvisningsbild
av pb81
#1410053
Jag gjorde samma beslut, valde 5 cylindriga d4an vilket känns helt ok. Det lustiga är att efter ett par veckor fick jag byta batteri och här om dagen började ACn lägga av sporadiskt. Kanske dags o byta ACpump där med då? :-/ Min har dock gått 16k mil, men att behöva byta ACpump efter 7 tusen mil? det kan väl inte anses vara normalt?
av VolvoJull3
#1411219
Ja, jag vet inte vad som är normalt eller inte, jag lämnade in bilen till en märkesoberoende verkstad som gjorde en Ac-koll innan jag åkte de 12 milen till firman jag köpte bilen av.
Den firman som gjorde Ac-kollen fick fylla på 200g och konstaterade missljud som jag också gjort. Ac:n fungerade dock felfritt.
Senare i veckan skulle jag göra en hjulinställning på den lokala volvo-verkstaden i stan och bad om en åsikt från den teknikern. Han sa att om jag köpt bilen hos dom hade han dömt ut AC:n. Sen kontaktade jag firman jag köpte bilen av och dom gjorde likadant och böt den på garanti. Sen hur normalt det är vet jag inte, men på båda mina V70 jag har så har AC:n bytts på garanti.
Användarvisningsbild
av pb81
#1411264
Min fylldes på med 220g gas igår. Inga läckage vid test och allt funkar som det skall tydligen. Får hoppas pumpen inte ger upp inom kort.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]