- fre 23 okt 2020, 13:06
#1408741
Hej jag var i augustimånad ute efter en andra v70, att införskaffa.
Kör en v70 2,0f 2010 summum till vardags, som införskaffades våran 2020. men var sugen att byta ut våran kia Ceed SW vi köpte ny 2017, delsför att när vi köpte volvon märkte vi hur stor skillnad på komfort och så slapp man träsmaken efter långkörning.
Beslutet fattades och en ny v70 skulle få byta plats med kian. Vi började leta och hittade en V70 D4 VEA classic 2016 med 6900 mil på mätaren. Vi åkte och kikade på bilen och den var mycket fin förutom några skrapmärken på kofångaren fram. Bilfirman som sålde bilen gick med på att lacka om kofångaren om det blev affär, så jag provkörde bilen och den gick som en klocka.
Längre fram kom en uppförsbacke och då började bilen rycka, precis som om man hade en för hög växel i, men detta var en automat. Samt när jag provade bromsarna så fick jag upp varningen "låg kylvätske nivå" . Påtalade mina upptäckter och vi kom överrens om att verkstaden skulle felsöka och åtgärda om fel hittades.
Bilen levererades med "volvo selekt garanti" alltså 24 månaders förlängd nybilsgaranti. Det kändes tryggt så vi skrev kontrakt.
Bilen skulle levereras när den blivit servad och felsökt för de problem jag påtalat.
Veckorna gick och jag fick äntligen samtalet att de hittat felet.
Jag hade sökt endel på detta forum och hittat endel om d4 VEA motorer som inte var så roligt att läsa när man precis skrivit på just en sådan bil med liknande problem.
Felet verkstaden hade hittat var relalterat till ventilerna och toppen behövdes bytas. Jag sa att jag ville hoppa av, eftersom man läst skräckhistorier här på forumet om just denna motor. Bilfirman gick med på det och ett lugn spred sig i kroppen.
Gjorde jag rätt?
Jag hittade senare en v70 awd 2015 den 5 cylindriga motorn med 7000 mil på mätaren som jag slog till på istället. Den har inte heller varit problemfri de 2 månader jag ägt bilen fått ac-kompressorn bytt samt batteriet. men tror jag skulle varit bra orolig för vean om jag fullföljt det köpet.
Vad tror ni ?
Kör en v70 2,0f 2010 summum till vardags, som införskaffades våran 2020. men var sugen att byta ut våran kia Ceed SW vi köpte ny 2017, delsför att när vi köpte volvon märkte vi hur stor skillnad på komfort och så slapp man träsmaken efter långkörning.
Beslutet fattades och en ny v70 skulle få byta plats med kian. Vi började leta och hittade en V70 D4 VEA classic 2016 med 6900 mil på mätaren. Vi åkte och kikade på bilen och den var mycket fin förutom några skrapmärken på kofångaren fram. Bilfirman som sålde bilen gick med på att lacka om kofångaren om det blev affär, så jag provkörde bilen och den gick som en klocka.
Längre fram kom en uppförsbacke och då började bilen rycka, precis som om man hade en för hög växel i, men detta var en automat. Samt när jag provade bromsarna så fick jag upp varningen "låg kylvätske nivå" . Påtalade mina upptäckter och vi kom överrens om att verkstaden skulle felsöka och åtgärda om fel hittades.
Bilen levererades med "volvo selekt garanti" alltså 24 månaders förlängd nybilsgaranti. Det kändes tryggt så vi skrev kontrakt.
Bilen skulle levereras när den blivit servad och felsökt för de problem jag påtalat.
Veckorna gick och jag fick äntligen samtalet att de hittat felet.
Jag hade sökt endel på detta forum och hittat endel om d4 VEA motorer som inte var så roligt att läsa när man precis skrivit på just en sådan bil med liknande problem.
Felet verkstaden hade hittat var relalterat till ventilerna och toppen behövdes bytas. Jag sa att jag ville hoppa av, eftersom man läst skräckhistorier här på forumet om just denna motor. Bilfirman gick med på det och ett lugn spred sig i kroppen.
Gjorde jag rätt?
Jag hittade senare en v70 awd 2015 den 5 cylindriga motorn med 7000 mil på mätaren som jag slog till på istället. Den har inte heller varit problemfri de 2 månader jag ägt bilen fått ac-kompressorn bytt samt batteriet. men tror jag skulle varit bra orolig för vean om jag fullföljt det köpet.
Vad tror ni ?
V70 D4 Awd 2015 Summum Automat Electric Silver. 18" Titania vinterfälg, 18" 10-spoke turbine black sommarfälg
V70 2,0f 2010 Summum Manuell Solid Svart. 18" 5-Y Spoke black diamondcut sommar fälg
V70 2,0f 2010 Summum Manuell Solid Svart. 18" 5-Y Spoke black diamondcut sommar fälg