Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1408766
Malmstroem skrev: fre 23 okt 2020, 13:34 Bränslevärmaren gör av med mindre bränsle, och kan därför ses som mer "miljövänlig".

När det gäller utsläpp så tar det ett tag innan den vanliga motorns system för att minska utsläpp blir effektiva vid kallstart. Därför är det oftast bättre för miljön att köra värmaren.

Tyvärr har jag inget bra svar på hur du får in fjärrstart på en bil som inte har det från början.
Min dieselmotor drar obetydligt mer än min bränslevärmare., även vid kallstart, runt 0.6 l/h . Dock beror det kanske på att jag har manuell så motorn inte behöver hålla på och vispa runt i en converter och värma upp automatlådan.

Har ju bensinbilar också, de drar ju massor mera vid kallstart då de måste ha fetare blandning tills de är varma, Dieselmotorn får jag bara extra bränsle någon sekund i starten och går sedan med luftöverskott.

Hur kommer det sig att om jag drar igång motorn i garaget så märker jag i princip inga avgaser alls. Drar jag igång bränslevärmaen luktar det ju satan och dieseldoften sätter sig i kläderna.

Tycker inte det känns speciellt mer miljövänligt.

Såg Webastos egna siffor, på en bensinare kunde man spara bräsnle på att köra bränslevärmare innan start, men på en diesel gick det inte. Man fick räkna hem det på att motorn slits mindre över tid istället.
av Lövet
#1408768
Fast det stämmer inte. Förbränningen i värmaren är mycket effektivare än en dieselmotor på tomgång. Du har 0 avgasrening av motorn första tiden.
av DirkSchneider
#1408773
Lövet skrev: fre 23 okt 2020, 15:28 Fast det stämmer inte. Förbränningen i värmaren är mycket effektivare än en dieselmotor på tomgång. Du har 0 avgasrening av motorn första tiden.
Helt oväsentligt, detta skulle inte bli en miljödebatten utan det undanbede jag.
Då jag har problem med värmare och fått pris av volvo för byte på 17 000 så kommer jag stå på tomgång istället dels för få bort is, kondens och märker att växellådan växlar bättre när den stått en liten stund.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1408775
Hinner den bli varm på en kvart utan belastning? Nu har jag ingen diesel själv, men jag har fått för mig att dom går ännu kallare än en bensinare.
av Lövet
#1408795
Om du har en fungerande dieselvärmare blir den varm på tomgång. Annars inte.
av Lövet
#1408796
Steffe3 skrev:Hinner den bli varm på en kvart utan belastning? Nu har jag ingen diesel själv, men jag har fått för mig att dom går ännu kallare än en bensinare.
Nej
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1408797
Lövet skrev:
Steffe3 skrev:Hinner den bli varm på en kvart utan belastning? Nu har jag ingen diesel själv, men jag har fått för mig att dom går ännu kallare än en bensinare.
Nej
Lite det jag misstänkte, bilar får i allmänhet stå rätt länge för att få upp temperaturen (elbilar räknar jag inte med ;p) utan belastning.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen