Steffe3 skrev: ↑fre 23 okt 2020, 18:20
Lövet skrev:Steffe3 skrev:Hinner den bli varm på en kvart utan belastning? Nu har jag ingen diesel själv, men jag har fått för mig att dom går ännu kallare än en bensinare.
Nej
Lite det jag misstänkte, bilar får i allmänhet stå rätt länge för att få upp temperaturen (elbilar räknar jag inte med ;p) utan belastning.
Det har inte så mycket med belastning att göra, Som jag skrev innan, dieselmotorn saknar gasspjäll, det gör att motorn snurrar lätt och därför drar väldigt lite bränsle på tomgång. Nackdelen är att utan gasspjäll är det ju full fart på luften genom cylindrarna då den går med luftöverskott hela tiden och det mesta av värmen far så klart ut med avgaserna som har fullfart.
På en bensinare är gasspjället stängt, man reglerar mot lambda 1.0 och flödet genom motorn är minimalt och värmen blir kvar i motorn.
Är det kallt ute kan en diesel stå på tomgång en hel dag utan att bli helt varm
Drar man tex på kupefläkten ordentligt när man står på tomgång och det är kallt ute så kan motortempen sjunka 20-30 grader för värmen från motorn räcker inte till trots att termostaten är stängd och kylaren iskall.
På sommaren älskar jag dieselmotorns egenskap att man kan stå på tomgång hela dagen och det går knappt åt någon diesel överhuvudtaget. På vintern har man i stället nackdelen att det knappt blir någon överskottsvärme alls och jag blir avundsjuk på sambons bensinare som bara pumpar ut värme (men som klart drar massor mer på tomgång.)
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.