Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1408537
Hej alla Volvoägare!

I bagagen på min Volvo V70 sitter dessa två skenor på varje sida. Vad har dom för funktion? Det finns öglor fastmonterade men dom går inte att rubba. Kanske för att fästa bagage med spännband? Jag köpte bilen begagnad så det kanske är till en hundbur?
Undra om det finns extra fästen som man kan skjuta in i skenan så man får fler fästpunkter?
Det vore kul om någon av er vet varför dom finns där för hos flera verkstäder jag har varit hos skakar dom bara på huvudet.

Med vänlig hälsning, Wolfgang2
Bilagor
82EA0F30-2154-4569-8DA3-D5309163E798.jpeg
82EA0F30-2154-4569-8DA3-D5309163E798.jpeg (548.44 KiB) Visad 1703 gånger
8D3AA1FA-5630-4822-AADA-1B5A51C0AEB4.jpeg
8D3AA1FA-5630-4822-AADA-1B5A51C0AEB4.jpeg (754.6 KiB) Visad 1703 gånger
5113196B-BF77-407F-90EF-107BB854B741.jpeg
5113196B-BF77-407F-90EF-107BB854B741.jpeg (862.54 KiB) Visad 1703 gånger
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
#1408648
Wolfgang2: Det är bara att gratulera dig. Du har köpt en bil (som i standardutförande) har ett otroligt välinrett och planerat bagageutrymme. Få bilar kommer i närheten av din Volvo när det gäller att utnyttja utrymmet till praktiska ändamål. Det finns dessutom en "uppsjö" av tillbehör som är anpassade för ditt bagageutrymme och golvskenorna där. Kolla med din Volvohandlare eller dom kataloger som finns på nätet. Du kan säkert hitta finesser som kan passa dig och dina behov i bilen.

Jag hade tidigare en V70 -08. För ett år sedan bytte jag av olika anledningar till ett annat bilmärke. En stor Euro/Amerikansk biltillverkare med ett namn som förknippas till bilismens uppkomst. Jag försökte kolla vad det fanns för tillbehör till bageutrymmet i den bilen. Jag behövde inget speciellt, jag ville bara informera mig. Det bilmärket saluför till min bilmodell ett tjugotal olika hundburar, säkert lika många cykelställ att sätta på takets rails och likaså ett flertal takboxar. Men inte ett dyft till praktiska och nyttiga tillbehör till bilens bagageutrymme eller dom åkandes komfort. Jo förresten, en paraplyhållare att sätta fast på valfri plats med kardborreband. En plastkorg som rymmer ett (1) ihopfällbart paraply! Den sälj med bilens märkeslogga.
I våran familjekrets/vänskapskrets uppstog behovet av att vi skulle kunna upplåta oss att sätta in en bakåtvänd bilbarnstol och bistå med transport. Jag frågade en återförsäljare för mitt bilmärke om det fanns någon eller några bilbarnstolar som speciellt lämpade till min bilmodell? Nej, det har vi inte! svarade återförsäljaren. "Ni får vända er till den branschen (barnvagnar och bilbarnstolar) och försöka hitta något godkänt där. Det enda som XXXX har att komma med är att bilen har Isofix-fästen!" (Det har dom flesta medelbilsvenssons bilfabrikat i dag)
Så var stolt över din Volvo. Kolla om det finns något som underlättar ditt bilägande. Ett tips som jag blev välsignad med, krokar att hänga upp plastpåsar i när man har handlat på ICA. Till min V70 hette dom 30681858 i Volvonummer. Kolla om dom finns och om dom passar i din bil. Du monterar dom på en kvart och blir tacksam varje gång du skall ställa in plastpåsar från din livsmedelshandlare eller annan plastpåsehandlare.
#1408650
Kan bara instämma med ovan angående krokarna, vet inte varför det tog 5 år för mig att skaffa dom.

Tyvärr finns dom bara i svart, men jag står ut med det när jag slipper plocka upp halva inköpet efter man har kört hem genom rondeller etc :ninja:
#1408789
Tacka alla snälla bilister som hjälpte mig att få svar på min fråga om lastskenan. Dom två fästerna närmast bagageluckan kan jag inte rubba för dom sitter med stora nitar men kanske kan jag få tag i lösa öglor som man kan pilla in iskenan för det finns en öppning på mitten.
Krokar för matkassar låter intressant! Jag kollar! Åter, tack ska ni ha och ha en go helg!

Med vänlig hälsning, Wolfgang2
#1408794
Menar du att någon har nitat fast krokarna? Det är närmast att betrakta som att någon har "sabbat" hela idén med lastskenan och krokarna. När krokarna är nerfällda, alltså i plan med skenan och golvet, skall dom gå att flytta hur som helst. Om man viker upp kroken så skall den låsas i det läget den befinner sig. Jag ser här i instruktionsboken att krokarna går att vända åt fel håll, men dom borde nog inte fastna i det läget i alla fall.
Har du kollat så det inte är sand och grus som har åkt ner där och spärrar kroken?

Om det skulle vara så att du saknar instruktionsboken, sådant händer ibland när man köper en begagnad bil, så finns den på nätet. Gå in på Volvocars och logga in dig med regnumret. Detta är gratis och om jag minns rätt så kan man välja bort reklam och annat. Sedan kan du bläddra dig fram till rätt bok för din bil. Min bok för årsmodell -08 är på 285 sidor, så man skall nog lägga ner tanken på att skriva ut hela boken, men någon enstaka sida kan man ju skriva ut. Just detta med lastskenan och krokarna tar upp två sidor i boken. Det finns också monteringsanvisningar för en mängd olika detaljer. Bl.a dom här "plastpåsekrokarna" som vi nämnde tidigare.
#1408829
Som ofta i trådar i detta forumet så skrivs det spaltmeter med irrelevant info och spekulationen utan att kolla fakta. I din V70 2016 är öglorna fasta, vilket framgår i din manual (som de flesta inte verkar läsa), som JohanES infogat ovan. Bara att söka efter manualen på sin bilmodell på volvocars.se.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... astsakring

Vill man komplettera med variabla öglor kan de införskaffas och då monteras i öppningen i skenan och justeras i längsled inom de fasta öglorna. På de äldre V70 modellerna så var de variabla standard.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.

Ja de vill man tro. Antigen har jag en gammal mju[…]

Abs lampan lyser...

Vad kan de va för fel annars? Abs boxen? Hur […]

Som jag skrev i första inlägget så[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]