Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anonymouse
#1407385
Hej, har en Volvo v70 D4 från 2014 som gått cirkus 23000mil. Bilen har länge druckit olja men inte i dessa mängder. Behöver fylla på oljan med en liter efter 100mil. Har varit inne hos verkstaden för att kolla upp detta o de säger att det kan vara något fel på kolvarna och att jag i värsta fall behöver byta motor helt för 90000kr. Finns det verkligen inget annat som kan vara fel som inte behöver kosta vad själva bilen är värd. Någon som vet något?
av dannesk
#1407394
Antar att det är en 4-cyl VEA-motor och då är väl oljedrickade standard iom konstruktionsmissen på motorn. Är väl tyvärr bara motorbyte eller motorrenovering som är aktuellt i detta fall, en av anledningnarna jag aldrig skulle köpa en bil med VEA-motor innan typ 2016.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1407418
Jag hade ju aldrig bytt motor för 90.000 kr. Jag hade köpt billig olja med hög viskositet för 40 kr/l på biltema och fyllt en liter var 100:ade mil och kört vidare så....

Lite sparar man ju på att man inte behöver serva bilen och byta olja, der sköter ju sig själv.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1407895
Det finns de som kör med 10W-60 olja "BMW M3 mfl" med framgång och mycket minskad förbrukning.
av Brov
#1408561
Finns det några V70 som hann tillverkas med nya oljeringar i kolvarna?
dannesk skrev: tor 15 okt 2020, 22:13 Antar att det är en 4-cyl VEA-motor och då är väl oljedrickade standard iom konstruktionsmissen på motorn. Är väl tyvärr bara motorbyte eller motorrenovering som är aktuellt i detta fall, en av anledningnarna jag aldrig skulle köpa en bil med VEA-motor innan typ 2016.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1408589
halvgute57 skrev: tor 22 okt 2020, 15:04 Har för mig att det finns en teknisk journal där man byter kolvar och ringar..
Man får väl fråga sig om man vill lägga pengarna för ett byte, det blir väl en hel del pengar, på en 6-7 år gammal bil med 23.000 mil på mätaren, eller om man fyller på lite billig biltemaolja när man ändå är och tankar och kör vidare så.

Motorn är ju inte rasad utan fungerar ju och man kan ju köra vidare så i många år framöver... biltema har ju olja på 10 litersdunk och det räcker ju i 1000 mil.

Gjorde själv så på en bil jag ägde en gång i tiden....
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1408593
Japp. För många är det också en oöverkomlig reparation, så det hjälper liksom inte att ”det bara är bultar och packningar” som är ivägen för ett byte.
Även om det går förhållandevis fort om bytt kolvar tidigare är det inte så man studsar av lycka på vägen ut till garaget när dagen är kommen.

Då är det lättare att fylla på olja fram och bak.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]