Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1406313
Som rubriken ovan.. Kan det bli vibrationer i vinkelväxel. Och har någon varit med om det på den här modellen.. Har i övrigt bytt kardanaxel. Haldexpump. Haldex koppling. Slutväxel. M. M men inte vinkelväxeln.
Bilen vibrerar vid acceleration
#1409428
Hej, Jag har en XC70 D5 II som jag just har fått tilbaka efter utförd årlig service hos Volvo. Min fru hämtade bilen då jag var på resa. På väg hem upptäkte hon att viben nu "vibrerade/skakade" när hastigheten kom opp i 100-110km/h. När jag kom hem dagen äfter så snöade det och jag la därför om från sommar till vinterdeck. När jag senare samma dag kørde på motorvägen så märkte jag att bilen skakade/vibrerade kraftigt vid 100-110km/h ...som jag kommenterade till min fru vid hemkomst. Jag trodde då att något hadde blivit fel äfter deck bytte, men fick då höra min frus erfaring - som hon inte hadde berättat för mig tidligare. Min konklution var då att det inte kund vara deck som var orsak till vibrationen(2 olika deck sett). Reste däför till volvo verkstaden som hadde utfört servicen och klagade på vibrationer äfter utförd service. Utförande mekaniker checkade diagnose utskriften och kunde inte se något onormalt, jag fick därför ingen förståelse för problemet, men fick erbjudande om ny tid för check/kontroll av fälgar och deck! :( Låter inte som att det blir gratis. I beskrivelse vad som inngår i service så står det bland annat at software oppdateras ...motor optimalisering.. Min fråga till forumet: Kan vid upplevda "vibrationer" vid 100-110km/h vara fel tuning i förbindelse med motor optimalisering? Motorn är D5 fabrik chippad(Polstar).

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom