Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1404586
Hej. Jag har råkat ut för detta några gånger det senaste halvåret. Jag är ute och åker i godan ro och helt plötsligt slocknar instrumentpanelen och radio tillsammans med en hög ton från högtalarna, i en halv sekund för att sedan återgå till det normala. Oftast skymtar jag även anti-spinn ur funktion (eller något liknande) och ibland så dör även motorn.

Batteriet är relativt nytt, remmarna, spännrullarna och frihjulet till generatorn är även bytta nyligen. Detta är däremot bytt efter första gången det hände. Kan inte dra mig till minnes att jag gjort eller bytt någonting på bilen i samband med första gången. Har även gjort rent runt batteripolerna och kollat pluskabeln till generatorn.

Något jag noterat är att det enbart verkar hända vid regn, dock kan det ske strax efter start då jag ännu inte har hunnit köra i några vattenpölar eller allmänt dragit upp vatten i motorutrymmet/bilen.

Vad kan detta bero på? Googlade lite och fick fram några nyhetsartiklar om samma fenomen bland xc70 ägare. Däremot står det inget om det löste sig eller hur det löste sig.

Nån som har en idé på vad det kan vara som spökar?
Det gäller en XC70 D5 AWD från 2009

Mvh
#1404588
Ett välkänt fel som blev mycket omskrivet runt 2015/2016 gav upphov till liknande symptom som du beskriver.
Det löstes med ny mjukvara.

Om det är samma fel på din kan jag inte uttala mig om, jag har dock aldrig hört talas om att felet jag pratar om skulle drabba så tidiga modeller som 2009.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]