Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av peppepp
#1404045
Fått lite akut problem med att höger bromsok bak har låst sig och har elektrisk handbroms...

Något man kan göra utan att plocka isär hela skiten? Dragit säkringar och batteriet men förstår att de nog rätt meningslöst


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Cox
#1404051
Börja med att säkerställa att det är handbromsen. Ställ dig vid hjulet be någon dra åt och släpp. Låter motorn till handbromsen då?
Om inte lossa elkabeln och gör samma operation med mät då om det finns ström. Om allt detta verkar ok, är det bara att riva bort oket, backa motorn manuellt, och låt elkabeln hänga löst. Kärvar oket ändå byt.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av peppepp
#1404053
Tack för svar, jag nollade batteriet och försökt igen och hör hur motorn jobbar men den lyckas inte lossa bara. Säger detta något?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av peppepp
#1404055
Cox skrev:Börja med att säkerställa att det är handbromsen. Ställ dig vid hjulet be någon dra åt och släpp. Låter motorn till handbromsen då?
Om inte lossa elkabeln och gör samma operation med mät då om det finns ström. Om allt detta verkar ok, är det bara att riva bort oket, backa motorn manuellt, och låt elkabeln hänga löst. Kärvar oket ändå byt.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Tack för svar, jag nollade batteriet och försökt igen och hör hur motorn jobbar men den lyckas inte lossa bara. Säger detta något?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av robert123
#1404057
Detta hände för mig, någon som haft av elmotorerna när bromsbeläggen bytts utan att göra rent och byta o-ringen som sitter mellan oket och elmotorn. Det resulterar i att det läcker in vatten mellan oket och elmotorn och det rostar. Då kan inte elmotorns axel greppa och dra tillbaka kolven. Om det ser ut som på bilderna nedan är det bara att byta oket. Man kan renovera oken också men jag köpte två bättre begagnade ok kompletta med elmotor för 750kr/st på bildelsbasen, kändes lättast.

Det kan även vara att "öronen" spruckit på elmotorns hölje och då lossnar elmotorn från oket.

För att kunna köra någonstans så fick jag ta av hjulet, skruva loss elmotorn på oket (Torx30) och backa kolven med Torx50-bits.

viewtopic.php?f=70&t=154428

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av peppepp
#1404066
robert123 skrev:Detta hände för mig, någon som haft av elmotorerna när bromsbeläggen bytts utan att göra rent och byta o-ringen som sitter mellan oket och elmotorn. Det resulterar i att det läcker in vatten mellan oket och elmotorn och det rostar. Då kan inte elmotorns axel greppa och dra tillbaka kolven. Om det ser ut som på bilderna nedan är det bara att byta oket. Man kan renovera oken också men jag köpte två bättre begagnade ok kompletta med elmotor för 750kr/st på bildelsbasen, kändes lättast.

Det kan även vara att "öronen" spruckit på elmotorns hölje och då lossnar elmotorn från oket.

För att kunna köra någonstans så fick jag ta av hjulet, skruva loss elmotorn på oket (Torx30) och backa kolven med Torx50-bits.

viewtopic.php?f=70&t=154428

Bild
Bild
Tack för alla tips, ska försöka få loss skiten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av peppepp
#1404067
Ingen som befinner sig i Halmstad som har verktyg och intresse för bidra med hjälp? :D
Behöver bara få lossat denna jäkla broms

Så dumt för är en timme hemifrån så har bara verktygen från bilen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av robert123
#1404069
Du kan prova höja upp bilen med domkraften och känna om motorn är lös. Om den är det, kan det räcka att kanske bara trycka elmotorn mot oket och låta nån trycka på handbromsknsppen så att motorn kan greppa.
Användarvisningsbild
av peppepp
#1404072
Oken ser taskiga ut men komiskt nog gjorde jag en beställning från autodoc häromdan på renoveringssats för bromsoken bak samt ny uppsättning skivor och belägg...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av peppepp
#1404073
Motorn är inte lös, den jobbar för fullt när man ska lossa bromsen men den ger liksom upp efter ett tag för ingeting händer. Låter som den bara snurrar runt typ...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen