Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av efraiem1
#1504053
robert123 skrev: lör 26 sep 2020, 15:17 Detta hände för mig, någon som haft av elmotorerna när bromsbeläggen bytts utan att göra rent och byta o-ringen som sitter mellan oket och elmotorn. Det resulterar i att det läcker in vatten mellan oket och elmotorn och det rostar. Då kan inte elmotorns axel greppa och dra tillbaka kolven. Om det ser ut som på bilderna nedan är det bara att byta oket. Man kan renovera oken också men jag köpte två bättre begagnade ok kompletta med elmotor för 750kr/st på bildelsbasen, kändes lättast.

Det kan även vara att "öronen" spruckit på elmotorns hölje och då lossnar elmotorn från oket.

För att kunna köra någonstans så fick jag ta av hjulet, skruva loss elmotorn på oket (Torx30) och backa kolven med Torx50-bits.

viewtopic.php?f=70&t=154428

Bild
Bild
Hur f*n fick du loss elmotorn?
Ena skruven sitter dold bakom axeln då man kommer inte åt?
Är det överhuvudtaget möjligt att få loss oket när handbromsen är dragen?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1504057
Om parkeringsbromsen är ordentligt dragen kan det inte vara lätt att få bort oket igen.
Jag ser till att motorn ska vara lätt att ta bort genom att demontera den två gånger om året. Skruvarna har jag bytt när de börjat rosta. Gör man det rätt är det inga problem, samtidigt som man får kolla på att det ser bra ut där inne.
Men jag lossar ju motorn efter att jag lyft av oket, så hur man kommer åt om det sitter fast kan jag inte svara på.
av efraiem1
#1504058
Nej för det är ju problemet just nu. Den vägrar släppa och jag kan omöjligt komma åt skruv 2.
Skivorna är gött slitna också så gissar att jag får slita ont om jag ska ha av den...

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]