Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1404036
Sedan ett par dagar tillbaka så har vi noterat att det är ett litet tickande eller 'floffande' ljud då bilen står på tomgång. Efter ett par minuters felsökning så kommer ljudet bara när växelväljaren är i läge P eller N. Vid R och D så låter det ingenting.

Om jag bara snuddar vid gasen med växelvälaren i läge P eller N så försvinner ljudet. Med snudd så menar jag att gasen trycks ner någon enstaka millimeter så att varvtalet höjs något. Först så misstänkte jag växellådan men detta verkar vara lite varvtalsberoende. Ljudet kommer från vänster sida om motorn, dvs förarsidan. Låter som att ljudet inte kommer från växellådan utan högre upp. När ljudet försvinner på videon, enligt länk, så är jag på gasen. Det är kanske tydligast vid 18s då jag pillar marginellt på gasen.

Bilen är en XC70 D4 2013 med automatlåda. Bilen i sig är i bra skick och växellådan är lugn och harmonisk, olja bytt vid 12000 mil och bilen har nu fått 21500 mil. Oljebyte är sedan en tid planerat till nu under hösten.

https://infraconnu291-my.sharepoint.com ... w?e=zXIlqj
#1404767
Filippo76 skrev:Svårt att avgöra, men om du står på tomgång och slår av ac, försvinner det då?
Jag skulle misstänka möjligtvis frihjulet på generatorn, ac kopplingens lager eller nånting med multiremspännaren.
Antar att kamrem och spännare är bytt runt 18 tusen mil.
Fisch skrev:Ljudet kommer från vänster sida om motorn, dvs förarsidan. Låter som att ljudet inte kommer från växellådan utan högre upp.
#1405327
Filippo76 skrev: berrabus, bra att du håller ordning i tråden och rättar folk som skriver inlägg här.
Jag tar din kommentar som ironi.
Tycker bara det är lite segt när det föreslås saker som det uppenbart inte är eftersom det är på fel sida bilen eller frågor som man lätt hittar svaret på själv.

Till TS, tyvärr har inte heller jag ngt vettigt att komma med i lösningsväg.
Låter nästan som ngt som vibrerar, går emot ngt annat och ljudet uppstår. När motorn kommer upp lite i varv vibrerar den mindre och ljudet försvinner.

Hörs det mer eller mindre med när du står framme vid motorn?

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]