Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1404142
Om du med synkade menar att de blinkar samtidigt, så ja. Fast synkroniseringen sker via CAN-buss, där TRM får meddelande från CEM om när blinkers ska slås på och av. Blinkers på bil och släp är inte elektriskt hopkopplade, utan styrs från helt separata utgångar på helt separata styrenheter.
Under förutsättning att de är rätt inkopplade, förstås.
#1404150
apersson850 skrev:Om du med synkade menar att de blinkar samtidigt, så ja. Fast synkroniseringen sker via CAN-buss, där TRM får meddelande från CEM om när blinkers ska slås på och av. Blinkers på bil och släp är inte elektriskt hopkopplade, utan styrs från helt separata utgångar på helt separata styrenheter.
Under förutsättning att de är rätt inkopplade, förstås.
att TRM inte är rätt kopplad är nog ställt utom rimligt tvivel. CEM och TRM är alltså på ngt sätt ihopkopplade, enligt dig.
Låter rimligt. Om nu TRM, av ngn anledning, inte vill aktivera blinkers så är det inte orimligt att blinkers på bilen inte heller fungerar men då borde inte blinkers fram heller funka. Men det vet vi inget om...
#1404402
Om du med "enligt dig" menar att det var jag som skrev det i tråden, så är det rätt.
Om du menar att det är något jag har konstruerat, så är det fel. Mycket elektriskt har jag konstruerat i mina dagar, men inte det här. Däremot finns det dokumenterat i Volvos scheman, så det är bara att läsa innantill hur det är hopkommet.
Utgångarna för bilens egna blinkers är fysiska utgångar på CEM. Utgångarna till släpet ska sitta på TRM, om vi nu antar att det är den box trådskaparen använt. Men han nämner inte någon nedladdning av mjukvara hos Volvo, vilket ska göras för att få full funktionalitet med TRM, så jag är osäker på vad som verkligen använts.

Det finns olika tänkbara sätt att konstruera ett "piratuttag" för släpvagnsuttaget, så om det inte är TRM som använts kan det har gjorts fel på i princip hur många sätt som helst. Just TRM utnyttjar CAN för att få reda på vad den ska göra, och för att återrapportera hur det står till. Med en sådan är det inte lätt att slå ut bilens egen blinkers. Men det är tekniskt möjligt att göra styrboxar som fungerar på annat sätt. Därför misstänker jag att det är något sådant som varit inblandat här. Men det vet bara trådskaparen.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]