- mån 28 sep 2020, 10:42
#1404402
Om du med "enligt dig" menar att det var jag som skrev det i tråden, så är det rätt.
Om du menar att det är något jag har konstruerat, så är det fel. Mycket elektriskt har jag konstruerat i mina dagar, men inte det här. Däremot finns det dokumenterat i Volvos scheman, så det är bara att läsa innantill hur det är hopkommet.
Utgångarna för bilens egna blinkers är fysiska utgångar på CEM. Utgångarna till släpet ska sitta på TRM, om vi nu antar att det är den box trådskaparen använt. Men han nämner inte någon nedladdning av mjukvara hos Volvo, vilket ska göras för att få full funktionalitet med TRM, så jag är osäker på vad som verkligen använts.
Det finns olika tänkbara sätt att konstruera ett "piratuttag" för släpvagnsuttaget, så om det inte är TRM som använts kan det har gjorts fel på i princip hur många sätt som helst. Just TRM utnyttjar CAN för att få reda på vad den ska göra, och för att återrapportera hur det står till. Med en sådan är det inte lätt att slå ut bilens egen blinkers. Men det är tekniskt möjligt att göra styrboxar som fungerar på annat sätt. Därför misstänker jag att det är något sådant som varit inblandat här. Men det vet bara trådskaparen.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.