Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1403479
Hej,

Jag har en Volvo V70 - 08 som jag uppmärksammat en pöl framför främre vänster hjul. När jag lägger mig ner och tittar så luktar det spolarvädska och jag kan se att det hänger en droppe på en plast panel. Jag har tittat runt lite både i motorutrymme, under ifrån och i hjulhus men man kan inte se in till själva tanken. Hur kommer man åt den? Och är det extra vanligt att någon del här läcker?

Mvh
av dannesk
#1403486
Jag hade läckage vid pumpen (har jag för mig) på spolarvätskebehållaren som man kommer åt innanför innerskärmen vä.fram, då läckte den på backen som din gör. Dessutom så vart det böjskador på slangen till vindrutemunstyckena där vä huvgångjärn sitter, lagade det med vulktejp så det vart tätt. Rätt vanligt fel på denna modell och det orsakar läckage in i innerskärmen när man spolar vindrutan.
av snowman
#1403491
Tack, så lyfta bilen, av med vänster fram hjul, montera ner innerskärmen och där ska jag kunna se vad som behöver göras? Hur sitter skärmen? Klips eller skruv? Oftast behöver man köpa på sig extra klips så därför jag frågar på förhand :)
av Desmodue
#1403504
Jag har för mig att det var skruv. Men om du ska byta slangarna hela vägen fram så blir det att ta av fronten men är det bara något vid pumpen och behållaren så kommer du lätt åt dem där.
av snowman
#1403509
I denna videon :

så ser det ut som att man egentligen inte kommer till slangarna genom att bara ta innerskärmen? Det verkar som man behöver ta av hela bumpern?
av snowman
#1404332
Efter jag öppnat upp stänkskärmen så kom man åt "baksidan" av tanken där det även satt någon form av koppling. Jag följde slangen som gick ner under tanken och där satt en 1 till 2 fördelare, här läcker det en hel del(slangen mellan tank och fördelare), det droppar konstant. Jag kan se att slangen är sprucken i den delen som sitter på fördelaren. Tyvärr är det på tok för tajt för att komma åt den så jag börjar på att öppna upp panelen på undersidan med vilket gör att jag kommer åt klart bättre. Slangen sitter dock fortfarande riktigt tajt så jag drar lite i förhoppningen att den bara fastnat men då hoppar den av en koppling längre upp på andsa sidan tanken som senare visar sig vara till strålkastare(misstänker jag).

Jag började med att försöka laga slangen vid fördelaren. Klippte av ca 1 cm och försökte pressa på den vilket visades sig vara RIKTGIT svårt, tog fram värme postolen och värmde lite men det var fortfarande väldigt segt att få på. Långt om länge får jag den hyfsat på plats men vid detta laget vet jag inte om slangen kan ha skadats av allt meckande, så jag lägger på några lager vulktejp. Det visar sig dock att fördelaren nu hamnat på fel sida några andra kablar vilket gör slangarna onödigt tajta. Jag vill dock inte riva upp den jag redan varit på så jag drar av en av de hela, då spricker den och jag får göra samma procedure här, dock visar sig denna mycket svårare att få på, så svår att den spricker igen och jag får börja om. Tillslut är det hyfsat på plats och då ska den bara fästas uppe på strålkastaren. Det visar sig dock omöjligt att komma åt nippeln på strålkastaren underifrån. Det ser inte bättre ut än att jag behöver ta av "bumpern" för att komma åt rejält vilket jag inte hade tid till idag. 15 min senare är allt åter monterat men tyvärr har jag egentligen bara gjort saken värre.

Jag kan absolut ta av "bumpern" det verkar inte vara så värst stort jobb, däremot gillar jag inte alls de där slangarna, de e styva och sköra och ärligt talat förstår jag inte varför man valt sådant undermålig kvalité. Jag köpte egen PVC slang genomskinlig som var klart mjukare och enklare, den verkade faktiskt passa välidgt bra på nipplarna men jag vågar troligen inte använda slangen, kanske blir inte trycket rätt om dminisionerna är helt rätt?

Bild
Bild
Bild

här kan man se en nippel precis ovan för den gula plastdetaljen, det är där slangen ska sitta.
Bild


Planen nu är att höra vad verkstad tar för att sätta nya slangar och känns det priset för högt så kommer jag tittar närmare på hur dessa slangar verkligen ska monteras och om jag tror att jag kan få till det så beställer jag nya slangar att sätta dit.

Hur gjorde ni för att få slangara på plats?
av snowman
#1404407
Har nu hört mig för och tydligen så pressas dessa på fabrik vilket förklarar svårigheten att pressa på dem för egenhand. Såhär ser en sats ut :

Bild

Man köper alltså hela slangen färdig pressad och färdig. Det jag funderar på är dock fästet upp mot närmsta strålkasstare som jag har på bild ovan. Det ser inte ut som att munstycket med blå detalj(bild från denna post) finns på befintlig installation, aknske har de ändrat designen.

Ett alternativ här är att klippa till min genomskinliga släta PVC slang jag köpte på bygghandeln, den går att pressa på munstyckena enklare men ändå fast. Jag vet dock inte hur det inverkar på funktionen, kan vara så att innerdimision inte samma.

På verkstad tar ca 2000 kr för att byta. Det svåra verkar inte vara att byta utan snarare att man måste ta av ströfångarn vilket kan vara trixigt. Den sitter med en rad plasthållare och de får absolut inte gå sönder för då finns det risk att man måste köpa en ny vilket också kräver lackering, det blir snabbt en dyr historia.
av Desmodue
#1404420
Jag gav upp på förrförra bilen, pluggade igen nippeln från tanken med ett gummi till bromsnipplarna och drog säkringen. Inte blev lamporna något skitigare av att inte ha strålkastarspolning och vattnet räckte i evigheter.
av dannesk
#1404425
Varför måste du ta av stöten, kan du inte kolla åt detta underifrån och genom att vika ut den på sidan? Att demontera och återmontera stöten ska inte vara något problem utan att skada densamma, de monteras demonteras ofta vid olika åtgärder.

Lyktspolning är ju något som måste fungera i besiktningen om de kollar det (har de iaf gjort på mina bilar) annars så är det ombes.
av Yaniz
#1404442
snowman skrev:Har nu hört mig för och tydligen så pressas dessa på fabrik vilket förklarar svårigheten att pressa på dem för egenhand. Såhär ser en sats ut :

Bild

Man köper alltså hela slangen färdig pressad och färdig. Det jag funderar på är dock fästet upp mot närmsta strålkasstare som jag har på bild ovan. Det ser inte ut som att munstycket med blå detalj(bild från denna post) finns på befintlig installation, aknske har de ändrat designen.

Ett alternativ här är att klippa till min genomskinliga släta PVC slang jag köpte på bygghandeln, den går att pressa på munstyckena enklare men ändå fast. Jag vet dock inte hur det inverkar på funktionen, kan vara så att innerdimision inte samma.

På verkstad tar ca 2000 kr för att byta. Det svåra verkar inte vara att byta utan snarare att man måste ta av ströfångarn vilket kan vara trixigt. Den sitter med en rad plasthållare och de får absolut inte gå sönder för då finns det risk att man måste köpa en ny vilket också kräver lackering, det blir snabbt en dyr historia.
Fronten (stötfångaren, om du vill) är enkel att demontera och inget som går sönder i första taget. Har haft nere den oräkneliga gånger på flera V70 utan att något tagit skada. Det fiffiga är att clipsen är integrerade i skärmen och är omöjliga att fördärva. Det är bara att med bestämt grepp rycka fronten under strålkastarna utåt och därefter framåt (dock måste fyra skruvar vid framdäcken lossas samt någar plastclips uppe vid kylaren avlägsnas (dessa kan däremot gå sönder men det är ovanligt; de kan återanvändas flera gånger). Det är bra om ni är två, men det går bra att göra det själv.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]