- mån 21 sep 2020, 18:18
#1403237
Hej!
Jag har en S80 som gått ca 25000 mil, dessutom BSR-trimmad av tidigare ägare. Köpte den för ett par år sedan och den har alltid dragit ganska mycket olja. Var på en roadtrip i somras då den drog närmare 1L/150mil. Mina bakomvarande vänner (och jag genom backspegeln) märkte då också hur bilen ibland bolmade ut en del grå "bränt luktande" rök, så att de kunde se rökmoln där jag nyss kört. Verkar ofta ske när jag växlar under acceleration.
Har efter lite forumsletande tolkat mig till att det skulle kunna vara tex kolvringar, ventiler, vevhusventilation eller turbon.
Gjorde ett kompressionstest med följande resultat för de 5 cylindrarna: 11,2, 11,3, 10,5, 11,0, 9,8. Testade att hälla ner några ml olja i sista cylindern och den ökade då till 12,3. Kan jag tolka det som att det antagligen är kolvringarna som behöver bytas?
(gjorde med tanke på vevhusventilationen också ett snabbt försök med plastpåse och papperslapp vid oljestickan efter att ha varmkört motorn. Märkte inget tydligt, om något så tyckte jag att papperet sögs fast lite.)
Tack på förhand :)
Jag har en S80 som gått ca 25000 mil, dessutom BSR-trimmad av tidigare ägare. Köpte den för ett par år sedan och den har alltid dragit ganska mycket olja. Var på en roadtrip i somras då den drog närmare 1L/150mil. Mina bakomvarande vänner (och jag genom backspegeln) märkte då också hur bilen ibland bolmade ut en del grå "bränt luktande" rök, så att de kunde se rökmoln där jag nyss kört. Verkar ofta ske när jag växlar under acceleration.
Har efter lite forumsletande tolkat mig till att det skulle kunna vara tex kolvringar, ventiler, vevhusventilation eller turbon.
Gjorde ett kompressionstest med följande resultat för de 5 cylindrarna: 11,2, 11,3, 10,5, 11,0, 9,8. Testade att hälla ner några ml olja i sista cylindern och den ökade då till 12,3. Kan jag tolka det som att det antagligen är kolvringarna som behöver bytas?
(gjorde med tanke på vevhusventilationen också ett snabbt försök med plastpåse och papperslapp vid oljestickan efter att ha varmkört motorn. Märkte inget tydligt, om något så tyckte jag att papperet sögs fast lite.)
Tack på förhand :)