Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1403237
Hej!
Jag har en S80 som gått ca 25000 mil, dessutom BSR-trimmad av tidigare ägare. Köpte den för ett par år sedan och den har alltid dragit ganska mycket olja. Var på en roadtrip i somras då den drog närmare 1L/150mil. Mina bakomvarande vänner (och jag genom backspegeln) märkte då också hur bilen ibland bolmade ut en del grå "bränt luktande" rök, så att de kunde se rökmoln där jag nyss kört. Verkar ofta ske när jag växlar under acceleration.
Har efter lite forumsletande tolkat mig till att det skulle kunna vara tex kolvringar, ventiler, vevhusventilation eller turbon.

Gjorde ett kompressionstest med följande resultat för de 5 cylindrarna: 11,2, 11,3, 10,5, 11,0, 9,8. Testade att hälla ner några ml olja i sista cylindern och den ökade då till 12,3. Kan jag tolka det som att det antagligen är kolvringarna som behöver bytas?

(gjorde med tanke på vevhusventilationen också ett snabbt försök med plastpåse och papperslapp vid oljestickan efter att ha varmkört motorn. Märkte inget tydligt, om något så tyckte jag att papperet sögs fast lite.)

Tack på förhand :)
#1403264
Brukar ju vara kolvringar eller ventilstyrningar i.o.m att det ryker vid växling. Det blir ju undertryck när du släpper gasen vid varje växling och olja sugs in.
#1403366
Tack så mycket Osla!
Hur tror ni det kommer utvecklas med tiden? Bilen gick igenom senaste besiktningen (i våras) utan någon anmärkning på avgaserna. Vet inte om det är värt att göra ett så stort ingrepp på en motor som gått så pass mycket. Lär "bolmandet" snabbt bli värre eller bör den fungera ett par tusen mil till?
#1403376
Kan också vara igensatt vevhusventilation, när du släpper på gasen så får du ju vacuum i vevhuset igen och då kan den dra i sig olja. Att du får högre kompression med olja i cylindrarna betyder inte att oljeskrapringarna är dåliga. Det blir samma råd som alltid med vitblockarna, se över vevhusventilationen
#1404116
Ursäkta mitt sena svar. Tack för tipset! Testade häromdagen med varm motor på tomgång att hålla en liten plastpåse över oljestickshålet (såg inget) samt ett tunt papper över (det sögs emot hålet lite svagt).
Testade idag igen vid oljepåfyllningshålet med en vän som gasade åt mig, dock var motorn inte varmkörd då. Såg med papperet att det sögs emot lite på tomgång, men påsen blåstes upp lite när vi varvade (typ 3000 rpm).

Kan jag dra någon slutsats av detta? Är det rätt att det trycks ut lite luft vid varvning?
#1404121
Vevhusventilationen har ju en oljefälla, vars uppgift är att separera oljan från vevhusgaserna. Testet med en plasthandske visar om vevhusgaserna ventileras från insuget. Men det säger inget om oljefällan, eller dess kanaler till oljwtråget är igensatta. Man kan således ha bra vacuum i vevhuset men oljan som separeras kan fortfarande ta fel väg via insuget och förbrännas. Tyvärr finns inget bra test utan att riva bort insug, byta oljefällan och resa kanalen ner i blocket.

Edit, det man kan göra är att kontrollera slangen från oljefällan till insuget. Är det mycket olja där kan man misstänka att oljefällans funktion är dålig.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]