Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1403000
Hej,

Jag har en Volvo V70-08 2.5T som har ett hål på sitt avgasrör, troligen är det original avgasröret från fabrik då det är ihop svättsast. Såhär ser hålet ut :

Bild
Bild

Det sitter alltå precis innan ena sidans ljuddämpare vilket verkar vara en vanlig position. Röret är något mjukt vid samma position på andra sidan.

Systemet är såklart rostigt men egentligen i okay skick för övrigt, dämparna ser mycket bra ut. Kostnaden för att byta är ca 10 000 kr så frågan är om man kan svetsa detta eller jag måste byta hela systemet?

Mvh
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1403003
Tror inte på att svetsa det där.
Förstår inte varför du skulle behöva byta hela systemet för att det är trasigt på ett ställe!?
Mekonomen, som inte är billiga tar typ 2500 för ena bakre dämparen och 3100 för den andra. Så 10000 låter väldigt överdrivet!?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1403004
10.000:-?! Det låter extremt dyrt, borde gå att hitta billigare.

Det ska ju ändå plockas ner så jag personligen skulle bytt ut trasiga delar.
av snowman
#1403013
Jag var nog inte vidar tydlig här, 10 000 kr var för att byta systemet från främre dämpare och bakåt. Verkstaden tyckte att även andra sidan var mjuk så därför tyckte de att man borde byta allt. Har en tråd om detta här viewtopic.php?f=56&t=158387.

Men då vet jag att det inte är lönt att svetsa det ialla fall. Men en möjlig lösning är att byta bara ljuddmåparna och då en liten bit av rören.
av Cox
#1403051
Har du tillgång till rör och bockverktyg, så kan du svetsa fast friskt rör då lönar det sig

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Cotag
#1403057
Kolla på bildelsbasen om det ligger något hos en lokal bilskrot som ser juste ut. Halvsats i original som ser bra ut håller antagligen bilens livstid ut, "pirat" kan vara sisådär i kvalite.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]