Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1399660
fjohan82 skrev:Detta är långsökt med tanke på vad du beskriver tidigare, men den läcker inte olja på varma motorkomponenter som orsakar rökutvecklingen?
Detta låter ju mer och mer troligt. Det luktar dock inte bränd olja som jag tänker mig, utan mer som fotogen...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

#1399663
lappen69 skrev: ons 02 sep 2020, 21:07
fjohan82 skrev:Detta är långsökt med tanke på vad du beskriver tidigare, men den läcker inte olja på varma motorkomponenter som orsakar rökutvecklingen?
Detta låter ju mer och mer troligt. Det luktar dock inte bränd olja som jag tänker mig, utan mer som fotogen...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Okej, eller glykolblandat vatten?
Vattennivån sjunker inte, eller ligger den stabil?
#1399666
Hmm, kollade för ett tag sedan, och den var ju inne på service för 4-500 mil sedan. Detta problemet har ju funnits i över ett år. Man kan ju tycka att de borde ha märkt det isf...

Hmm, ok kollar imorgon.

Till saken hör att i december 2018 byttes motorn pga sprucket mororblock. Det är efter detta som röken börjat komma. Men jag har ju varit så säker på att det är från dieselvärmaren...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


#1399749
Bränslevärmaren låter ju som en jetmotor med efterbrännkammare när den går.

Bränslvärmaren luktar ju dessutom oförbränd fotogen/diesel när den går då den saknar både katalysator och partikelfilter.

Bränd olja eller glykol luktar helt annorlunda.

Bränd olja brukar ju lukta vidbränt och glykol sötaktig discorök.
#1399758
Ok, liten summering. För snart två år sedan byttes motorn på Bilia. Efter det, ca två månader senare var vi på resa upp till Norrbotten. Det var kallt, vi körde dieselvärmaren, och det rök som attans när den gick. Och det lät...som en jetmotor..

Bor i Göteborgsregionen så är ju inte så ofta behov av att köra den. Min sambo som mest kört bilen har dock nyttjat den emellanåt.

Nu i våras så började det lukta och ryka som när dieselvärmaren går i vanliga fall. Tänkte då att den stödvärmer väl, och med tanke på placering av avgas/friskluftsintag att det helt enkelt var att den gick.

Men nu i somras har ju denna röken/lukten kommit hela tiden, oavsett temperatur ute. Och nu när jag tänker efter så har jag inte hört "jetmotorn".

Har inte heller, vilket jag inte borde heller, kunnat manuellt starta dieselvärmaren via spaken. Det kan man ju när det är kallt.

Nu är ju dessutom säkringen urtagen, så det kan ju logiskt inte vara värmaren som går?

Bilen har varit in till Bilia på service varje år. Jag har bett dem kolla detta, men de hittar inget fel på värmaren, inte heller på den auktoriserade verkstan (dieselvärmare) jag var in på heller.

Det är väl inte värmaren, utan antagligen nåt annat som läcker..?



Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Senast redigerad av 1 lappen69, redigerad totalt 0 gånger.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]