Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1398878
Hej
Trodde i min enfald att Volvo hade fortsatt med Nivåmatic som standard på sina AWD /XC 70 men icke.
Tänkte inte på detta när jag köpte min MY 16 XC70.

Men mycket åkande med tunga släp (renovering och båttrailer) och bra med last i bilen samt 2 - 3 barn så känns standardfjädringen mjuk - och väldigt klen.

Efter att sökt runt på detta forum och andra forum så gick jag in på Volvo handlaren och bad om att få ett prisförslag för delarna som behövs för en eftermontering.
Fick svar att det "går inte"

MEn samtlidigt ser jag ju att flera har gjort detta. Jag är glad hobbymekaniker så jag har inte någon egen kompetens att avgöra detta. Är det ngn som har gjort detta på en XC 70 MY 16 AWD ? Är i såfall mycket tacksam vilka delar som behövs ( gärna med Volvos egma orginalnr på delarna)

//-amme
Senast redigerad av 1 Volvo 850 AWD, redigerad totalt 0 gånger.
#1398955
Har nog aldrig varit standard på XC70 awd

Eftersom nivåmat bär en del av vikten på dämparen har den grövre bult i stötdämparfästet i bärarmen.

Antingen byter man hela bärarmen eller så byter man bult till en grövre..

Man kan byta fjädrar också, annars blir de lite hög bak men det tycker jag är överkurs.

Dämparna ligger på 12-14 tusen för ett par.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1402823
Nu har jag kollat lite på olika skrotar och både fjäder och stötdämpare finns att få tag i. Så glad i hågen kontaktar jag återigen lokala volvohandlaren för att beställa en ny bärarm . De responderar att det går inte. Den möjligheten finns inte på XC70 MY16. Känns ju lite märkligt.

Har någon bytt bärarmen på en MY16 eller motsvarande och har en VO art nummer på denna enhet?
\-amme
#1463973
Nu äntligen ett åt senare så har lokala VÅ konstanterat att det går att lösa. De har hittat rätt stötdämpare men ur systemet är det svårt att hitta rätt fjäder.

En lösning är ju att sätta dit delarna för chassit RA04, dvs polis o ambulans, men misstänker att bilen blir onödig stötig.

Så för att få fram tätt delar via Volvos underbara intetsägande system behöver jag regnr på en XC70 my16 med nivåreglering så lok ÅF kan hitta rätt delar till chassi RA01

Kan ngn tänka sig att PMa sitt regnr om du har en XC70 my2016 AWD och nivåmat?

Bästa hälsningar
Amund

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]