- fre 25 sep 2020, 11:16
#1403863
@apersson850 Förvisso har du rätt, men... Varför visas just den nämnda växelindikeringen i de flesta (större) yrkesfordon, samt några av dagens modernare bilar, som tex i min andrabil, en Seat Arona mfl. Det är dels en vanessak, dels vore det kul för att veta, var/i vilken växel har man det bästa möjliga kraft kontra ekonomi. Då kan man se var gränserna ligger för olika växellägena varvtalsmässigt och beroende på behovet försöker man ligga innanför varvtalsgränserna. Det är inte lathet eller snålhet, men man lär sig när man kör yrkesmässigt och företaget upsakattar en skonsam fordonsanvändning. Men utgår jag ifrån den momentana behovsaspekten, så kan man likagärna plocka bort/avaktivera vissa andra funktioner också. Jag vet, det är inte svar på dina funderingar, men som sagt var, det vore intressant att veta.
Opel Rekord 1700, Volvo 244GL aut, Golf MkII, Fiat Tipo 1,6, Mercedes 230, Citroën BX 1,4, Suzuki Baleno 1,6 GLX, Hyundai i10, Mercedes A170, V70 MY03, Golf MKVII, Chrysler Lebaron '93 3l V6 conv, Seat Arona, V70 D3 My11 Summum (skrotad pga olycka), nu: MB C200 T-CDI. Entusiastbil: ingen fn :(