Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Delgad
#1396436
Hej

Har två problem med min Volvo s80 2.5t automat från 2007. Nu behöver jag er hjälp.

Problem 1: tjutande ljud från motorn vid kallstart. Så fort motorn har varvat ner låter det inte längre. Aldrig vid varmstart heller.

Problem 2: Motorn hackar/rycker vid körning (inte alltid). Oftast när jag ligger mellan 50-80km/h och sedan trycker väldigt lätt på gasen. Då kan det hacka till några gånger och sen får den bra igen. Ser på varvräknaren att den verkligen hackar ner lite och sen som vanligt igen. Verkar inte komma om jag trycker ner gaspedalen hårdare utan endast vid lätt tryck.

Stort tack för er hjälp!
#1396731
Testa till att börja med att koppla upp bilen och läs av eventuella felkoder. Misstänker den såpass så kan det mycket väl loggats felkod eller fler felkoder.

Vad gäller ljudet så kanske du ska försöka lokalisera varifrån det hörs.. vänster höger etc i motorrummet. Är det bara under tiden den chokar så har du inte så lång tid på dig. Ta hjälp av en assistent som startar till dig, så vinner du några sekunder.
#1397338
Har sedan igår bytt tändstift och luftfilter (det behövdes verkligen) får se om problem 2 försvinner. Ska ut och testköra idag.

Verkstan bytte en rem igår men ljudet kvarstår. Finns det fler remmar?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]