Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1401689
Vet inte om du har fått bort ryckningarna. Jag har samma problem , min granne hade samma problem med fast med en V70. På båda bilarna har Volvo sagt att det kan vara problem med bränslefiltret, Sitter tydligen i tanken och är svindyrt att fixa, så jag har kört med mitt fel, Grannen sålde sin bil.
#1401747
Delgad skrev:Okej är fuel pressure regulator något som är dyrt och krånligt att byta?
Denna kan det va som behöver bytas.

Hallå där, kolla in VEMO Sensor, laddtryck i AUTODOC-appen https://m.autodoc.se/vemo/12870651

Byte man lätt. På min S80/02 sitter den mitt på övre frontplåten bakom kylaren.
Kolla slangar och klämmor när du är där också.

Ser ut som att denna ska sitte i nått hål på insuget.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


#1403701
Efter att ha lyssnat på din ljudfil, kan jag med 99.9991% säkerhet säga att det är en läcka mellan avgasgrenröret och motorblocket. Anledningen är antingen lösa muttrar eller blåst packning (trasig packning är dock mindre sannolikt). Här har jag postat en arbetsbeskrivning: viewtopic.php?t=149693

Enligt mekaniker "sitter det fast". Jovisst kan det sitta fast, men exv 3 lösa muttrar kan fortfarande generera missljudet. Det gäller att kolla muttrarna inte huruvida grenröret sitter fast. Skulle det inte sitta fast, ja då skulle vi prata om oljud som åsamkar svåra hörselskador.
#1403727
Tack, har läst din beskrivning och den är super bra!

Så här säger verkstan (en BDS verkstad) att dom igår bytte ut två "bultar" och kontrollerade att alla andra satt fast ordentligt.

När jag skickade samma ljudfil till upplandsmotor sa han att det troligen är:
"På ljudfilen tycker jag att det låter som att någon av hjälpaggregatsremmarna orsakar ljudet. (Sitter 2st på din bil)
Man brukar byta båda samtidigt. Och jag skulle passa på att byta spänn rullarna samtidigt."

En av dessa remmar är redan bytta och det var ingen skillnad. Ingen skillnad efter kontroll av bultarna heller (om dom gjorde det). Och där står jag nu. Varje verkstad säger olika saker och grejer byts hej vilt!

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]