Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1400966
bosabengt skrev:Vilken knapp i kupen pratar ni om, om man ska koppla in sig på "CEM". Vad det nu står för.
En knapp som man monterar så att man kan stänga av extraljusen, även om helljuset är till.
CEM står för Central Electronic Module, bilens centrala styrsystem. Sitter under handskfacket.
av bosabengt
#1400969
apersson850 skrev: ons 09 sep 2020, 12:03
bosabengt skrev:Vilken knapp i kupen pratar ni om, om man ska koppla in sig på "CEM". Vad det nu står för.
En knapp som man monterar så att man kan stänga av extraljusen, även om helljuset är till.
CEM står för Central Electronic Module, bilens centrala styrsystem. Sitter under handskfacket.

Okej tack då hänger jag med.

Men det går att tjyva signal från lampan?
FInns ju också färdiga H7 "adaptrar" att köpa så man får plus signal till reläet. Frågan är bara hur man ska få ut kabeln ur lyktan utan att göra åverkan.
Sen om det är möjligt så vore det ju bra med både säkring och relä i bef boxen. Om det är möjilgt?
SÅ mkt fix det är för att få en knapp inne i bilen, så är det inte värt allt jobb. Ådå skulle jag ju dessutom vara tvungen att åka in till volvo, både för att köpa alla delar samt programmering.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1400975
Du får inte plats med relä i boxen.
Jag köpte Volvos originalsats för extraljus på Tradera, inklusive knapp. Var lite bökigt att dra kablaget, inget jag vill behöva göra ofta, men Volvo monteringsanvisning är onödigt krånglig. Som någon skrivit, kabeln till CEM dras bäst via den övre genomföringen, strax under torkararmen. Volvos instruktion anger genomföring vid golvet som är stört omöjlig att komma åt utan att demontera halva underredet.
Ordnade programmering med Vdash, mindre dyrt än Volvo-verkstad men knappast billigt.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1400977
Volvo_740_GLT skrev: ons 09 sep 2020, 10:28 En fråga till hur långt är det mellan stötfångarplasten intill krockbalken? Likaså vad är det för färg på helljuskabeln som jag ska ta styrströmmen i från?

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Kolla här:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... (08-)/2011
av Volvo_740_GLT
#1400984
MarcusJ skrev:
Volvo_740_GLT skrev: ons 09 sep 2020, 10:28 En fråga till hur långt är det mellan stötfångarplasten intill krockbalken? Likaså vad är det för färg på helljuskabeln som jag ska ta styrströmmen i från?

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Kolla här:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... (08-)/2011
Hittar inte någonstans vad avståndet är.

Skickat från min G8141 via Tapatalk

av bosabengt
#1400985
Volvo_740_GLT skrev: ons 09 sep 2020, 14:29
MarcusJ skrev:
Volvo_740_GLT skrev: ons 09 sep 2020, 10:28 En fråga till hur långt är det mellan stötfångarplasten intill krockbalken? Likaså vad är det för färg på helljuskabeln som jag ska ta styrströmmen i från?

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Kolla här:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... (08-)/2011
Hittar inte någonstans vad avståndet är.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Nej hittar inte heller nåt om avstånd eller tjocklek på första balken. Men ser ju ut som det är typ 5 mm till balken och att godset kanske är 2 mm.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1401047
Plocka bort registreringsskylten fram och mät med ett skjutmått in till balken?
av Volvo_740_GLT
#1401053
MarcusJ skrev:Plocka bort registreringsskylten fram och mät med ett skjutmått in till balken?
Tänkte närmast om det var någon som visste måttet.

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1401070
Inte utan att gå ner i garaget, plocka bort registreringsskylten och mäta med skjutmått.
av leinad82
#1401443
Jag borrade rakt igenom balken på min ena volvo. Det fästet kan man bogsera bilen med.

Ledrampen satte jag med splitnit I plasten. Inget fladder...

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]