Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1395509
Blev litet förvånad igår när jag låste upp bilen, i samband med detta startades någon typ av fläkt som var aktiv ca 10 - 20 sekunder. Det var riktigt varmt vid tillfället ca 30 grader i skuggan och bilen stod i solen och var stekhet i kupén. Vet inte vilken fläkt det kan ha varit eftersom jag lastade in prylar i bagaget, ändå väldigt nyfiken på vad det kan vara för fläkt (eller pump), och vad det är för syfte med detta.

Inga fel på bilen vad jag kunnat märka.

Bil: S80 2007, motor B5254T6, automatlåda.
#1395514
Kan vara så enkelt att den vill byta luften innan man sätter sig i bilen om det är riktigt hett. Låter logiskt men aldrig lagt märke till det beteendet tidigare... kanske för att det är så pass sällan vi har riktigt varmt här :-)

Annars funderade jag på om det var motorfläkten som gick igång av någon anledning.
__
PS. Jag gick just ut och kollade igen, något mindre varmt nu i bilen eftersom den var i skugga. 30 grader utetemp enligt bilens termometer. Nu drog den igång fläkten bara typ 5 sekunder vid upplåsning och jag är nästan säker på att det var kupéfläkten som gick en skvätt på max.
#1395603
Då är det kanske märkligt att min gamla -07 håller på med dylika vädringsmanövrar? Men det gör nog viss nytta under varma sommardagar så jag klagar inte. Bara ett lustigt beteende som jag behövde få en förklaring på.

__
PS. kom att tänka på att maskinen är BSR-optimerad, kanske kan detta ha inverkat på det där ursprungliga beteendet upp till 4 år? Ganska speciellt fenomen om det nu var tidsbestämt på så vis. En absolut skitgrej är det ju men kul att förstå varför bilen gör si eller så under vissa förhållanden.

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]