Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av laser2
#1396049
Fick en skruv i däcket när vi var i Jämtlandsfjällen tidigare i somras. TPM-systemet varnade för lågt tryck vänster bak på väg hem från ÅVC. Tänkte då att det bara var en vanlig liten påfyllning som man kanske gör någon gång per säsong. Dagen efter fick jag för mig att gå ut och kolla däcket, givetvis var det helt platt. En skruv hittades i däcket. Vad göra uppe vid fjällstugan utan reservdäck?
Men kom på att det fanns en kompressor i reparationskitet. Provade att pumpa upp däcket och det funkade! Hörde dock att det pyste... Närmaste däckverkstad låg ca 5 mil bort men tänkte att i värsta fall får jag stanna på vägen och fylla på. Men kom hela vägen och fick däcket lagat med en plugg.

Så är det bara en spik eller skruv kan kompressorn funka, även utan däcklagningssörjan. Den vill man helst inte använda.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1396053
du kan utan problem använda skummet ochså, det är lätt att torka ur, då tar du dig hem om du så vill.
Användarvisningsbild
av laser2
#1396054
Derank skrev:du kan utan problem använda skummet ochså, det är lätt att torka ur, då tar du dig hem om du så vill.
Ok, var rädd att däcket inte skulle gå att plugga/laga om det var en massa däcklagningsskum i det.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1396079
epostaren skrev: tis 11 aug 2020, 20:17 Min V60 2019 har nödhjul under lastutrymmet.
Kanon, jag var visst felinformerad, det går visst att ha tempaspare både i nya V60 och V90. Låter bra
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1396086
@laser2, Har ett sådant ingömt i skuffen för sådana tillfällen. Är man orolig kan man låta en firma laga om däcket senare
Unknown.jpeg
Unknown.jpeg (6.69 KiB) Visad 476 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1396109
Jag har använt däckskum två gånger när jag fått spikar i däcket, för att ta mig till däckverkstad. Det har inte varit några problem att tvätta ut skummet, men då måste de montera av däcket från fälgen, tvätta rent och balansera om däcket. Istället för att bara sätta i en plugg, så reparationen blir lite dyrare.

av Fjulle
#1396251
Men jag menar....hur i he-te kan man ersätta ett reservdäck med kompressor och en burk gukka? Om jag nu är ute på skogsvägar och lyckas skära upp däcket...hurfan gör jag då? Inte fylla däcket med "gukka" i alla fall. Då står man där med skägget i brevlådan. Gräddet på moset är att man inte ens har plats för ett reservhjul....jag fattar inte tänket!
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1396253
@Fjulle, För att de vill väl att folk ska använda "assistansen" och när den är slut efter 11 år köper man nyare Volvo igen, det ska väl kännas modernt och bekvämt med assistans och gammalt när den går ut och då får man teckna assistans på annat håll. Det är väl så att det är förhållandevis få som inte klarar sig på det som följer med, än mindre bör många inte byta däck eller fylla det med geggan vid vägen ändå utan istället sätta sig på säkert avstånd och avvakta assistans, så tror jag de vill ha det i alla fall.
av frippe64
#1396259
Micce1980 skrev: ons 12 aug 2020, 23:17 @Fjulle, För att de vill väl att folk ska använda "assistansen" och när den är slut efter 11 år köper man nyare Volvo igen, det ska väl kännas modernt och bekvämt med assistans och gammalt när den går ut och då får man teckna assistans på annat håll. Det är väl så att det är förhållandevis få som inte klarar sig på det som följer med, än mindre bör många inte byta däck eller fylla det med geggan vid vägen ändå utan istället sätta sig på säkert avstånd och avvakta assistans, så tror jag de vill ha det i alla fall.
Assistansförsäkring för några hundra per år är väl använda pengar, man slipper kladda ner sig och byta hjul på motorvägen.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]