Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjulle
#1398077
Jaha ja! Så du tror att assistanskåren kommer med ett nytt däck till dig och monterar det vid vägkanten...eller vad? Jag blir sååååå trött!
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1398078
2749055F-1EC9-4C9F-87BE-F025EC5BFEF5.gif
2749055F-1EC9-4C9F-87BE-F025EC5BFEF5.gif (649.45 KiB) Visad 304 gånger
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1398080
perin skrev:
frasse4 skrev:Finns kanske olika då. Den jag sett användas båda gånger är en gummiremsa som man stoppar i en tjock nål. Sedan trycker man nålen och remsan hel genom däcket från utsidan och drar tillbaka remsan genom hålet dubbelvikt. Det görs från utsidan.
Senast jag fick punktering för ett par tre år sedan pluggades det inifrån. Det är krav på det enligt däck killen.
Vad blir skillnaden i resultat på att plugga innifrån kontra utifrån?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Steffe3
#1398095
GLIZ skrev:
perin skrev:
frasse4 skrev:Finns kanske olika då. Den jag sett användas båda gånger är en gummiremsa som man stoppar i en tjock nål. Sedan trycker man nålen och remsan hel genom däcket från utsidan och drar tillbaka remsan genom hålet dubbelvikt. Det görs från utsidan.
Senast jag fick punktering för ett par tre år sedan pluggades det inifrån. Det är krav på det enligt däck killen.
Vad blir skillnaden i resultat på att plugga innifrån kontra utifrån?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Spontant så finns väl risken att den skjuter iväg pluggen om den sitter utifrån, medan om den sitter inifrån så pressar trycket pluggen på plats.

Har dock aldrig kollat närmare på en plugg för att se funktionen.
Användarvisningsbild
av perin
#1398105
Steffe3 skrev:
GLIZ skrev:
perin skrev: Senast jag fick punktering för ett par tre år sedan pluggades det inifrån. Det är krav på det enligt däck killen.
Vad blir skillnaden i resultat på att plugga innifrån kontra utifrån?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Spontant så finns väl risken att den skjuter iväg pluggen om den sitter utifrån, medan om den sitter inifrån så pressar trycket pluggen på plats.

Har dock aldrig kollat närmare på en plugg för att se funktionen.
Precis så fick jag det förklarat, pluggen är antagligen konisk.
av Erik Å
#1398109
Nån däckfirma har förklarat för mig att det är lagkrav på att däcket måste demonteras och inspekteras från insidan innan man tillåts plugga.. Vet inte om det är sant.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1398120
GLIZ skrev: tis 25 aug 2020, 00:35
perin skrev:
frasse4 skrev:Finns kanske olika då. Den jag sett användas båda gånger är en gummiremsa som man stoppar i en tjock nål. Sedan trycker man nålen och remsan hel genom däcket från utsidan och drar tillbaka remsan genom hålet dubbelvikt. Det görs från utsidan.
Senast jag fick punktering för ett par tre år sedan pluggades det inifrån. Det är krav på det enligt däck killen.
Vad blir skillnaden i resultat på att plugga innifrån kontra utifrån?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det är ju grymt stor skillnad.... inte riktigt i samma liga...

Plugg inifrån
Bild
Plugg utifrån.
Bild
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1398132
Sist det diskuterades här läste jag ut av svaren att det spelar ingen roll hur det lagas men det är att föredra att ta av däcket för att få se insidan med.

STRO borde veta och senast idag skrev de svar till mig på frågan om det är lag eller någon form av krav på vilken lagning som är tillåten eller hur den skall utföras.

"Hej!

Att montera av däcket och inspektera insidan är något som alla seriösa däckverkstäder gör, då man inte kan avgöra om däcket har blivit överbelastat eller gått varmt från utsidan. Dock finns det ingen bestämmelser som säger hur man skall laga ett däck, endast att det skall göras på ett fackmannamässigt sätt, vilket enligt vår mening är att demontera och inspektera däcket innan man lagar det.

En lagning med plugg från utsidan kan mycket väl vara en fackmannamässig lagning om man demonterar däcket och tätar hålet också från insidan, då riskerar man inte att vatten eller luft tränger in i däckets stomme.

Men, den vanligaste metoden är som du nämner att lag däcket med en sk. paraplyplugg från insidan, då tätar man både hål och insida på en gång, och kan också se att däcket är oskadat på insidan.

Med vänlig hälsning/Best Regards

Bernt Wahlberg
Informationschef/General Secretary
The Scandinavian Tire & Rim Organization"
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]