Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÖIVIN
#1395184
Hej! Jag har en v70 -10 2.4D Den senaste tiden har jag uppmärksammat ett vinande ljud från motorrummet. Låter från passagerarsidan i närheten av remmen. Låter wiii ungefär som när man backar i hög fart. Ljudet följer varvtalet på motorn. Har även märkt att när man står still på låga varv så är den tungstyrd. Gasar man på så styr den lätt.
Vad kan vara fel och vad kan man göra själv?
Mvh Öivin
av andysson
#1395214
Hej!

Börja med att kolla nivån i behållaren till servooljan.

Liten behållare strax bakom höger strålkastare med svart lock med en rattsymbol på.

:-)
av ÖIVIN
#1395918
Nivån är strax ovanför minnivån. Kamrem är bytt för ett år sedan. Remspnnare byts väl då. Hjälpagregatsrem är bytt någon gång . Vet inte när. Bilen ska snart servas. Den har gått 21500 mil. Kanske det byts någon slitagedel då som kan påverka detta fel. Ska kolla med volvo i morgon.
av andysson
#1395921
När nivån ligger under max på dessa bilar så har dom en tendens att börja vina. Om du startar motorn och öppnar locket till servobehållaren, så kommer med största sannolikhet se att pumpen drar runt luft.

Testa att fylla på när oljan är kall till en bit över maxnivån. Starta sen upp motorn... har du lite flyt så tystnar ljudet.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1395938
Prova stänga av AC:n också. Om systemet börjat läcka en aning viner det ett tag, innan det läckt så mycket att kompressorn slutar gå.
av m2c
#1395963
Återkom gärna hur det gick, min servo är nästan obefintlig på tomgång. Men så fort man gasar lite så funkar den bra. Upplever också något konstigt ljud. Servobehållaren full.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1395971
Rätt vanligt att det icke utbytbara filtret i behållaren täpper igen, kan vara värt att byta/göra rent. Volvosweden har klipp på det på Youtube.
av ÖIVIN
#1396043
Tack för tipsen. Jag har fyllt på servoolja och stängt av ac:n men utan resultat. Volvo tror att styrservopumpen behöver bytas. Skulle kosta 10000kr varav pumpkostnad 6000kr. Har tid i september men ska kolla möjligheten att göra det själv.
av ÖIVIN
#1396496
Nu har jag gjort rent behållaren och mycket riktigt så fanns det en massa svarta partiklar i filtret. Jag pumpade ut oljan och fyllde på ny olja men det blev ingen skillnad, tungstyrd vid låga varv och vinande ljud. Finns det något annat man bör kolla innan man konstaterat fel på servopumpen? Är det någon som bytt servopump? Är det svårt,trångt. Finns lite filmer på byte på den äldre modellen men inte så mycket på den modell jag har.
av andysson
#1396531
Hade vinande servopump i vår gamla S80 T6 -99. Jag slog i typ 50% Archoil i behållaren, eller rättare sagt sköljde igenom systemet och blandade en grogg på 50/50 olja och antifriktionssörja. Den bilen gick 46" mil. Minst 5000 mil med sörjan.

Slog i samma sörja i kompisens V70 2,4D häromdagen. Samma procedur. Den är knäpptyst och snurrar på kalas.

Reparationer på burk ska du hålla dig […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]

V70 motor till 850

Finns väl knappt en bult som är lika p&a[…]